ads

هشتم مارچ روز جهانی زن؛ تحولات اخیر زندگی زنان افغان را دگرگون کرده است

از هشتم مارچ روز جهانی زنان، در افغانستان در حالی تجلیل می‌شود که در جریان یک سال گذشته، تحولات زیادی بر زندگی زنان افغان وارد شده است.

راحله یوسفی
17 حوت 1400
هشتم مارچ روز جهانی زن؛ تحولات اخیر زندگی زنان افغان را دگرگون کرده است
عکس: اسوشیتد پرس

خاطره ایثار، فعال حقوق زن می‌گوید که تحولات سیاسی اخیر در کشور زندگی زنان را نیز متاثر کرده‌است.

به‌گفته وی، برای نخستین بار پس از بیست سال، شاگردان دختر صنف هفتم الی دوازدهم از رفتن به مکتب منع شدند و هم‌چنان بیشتر زنان اجازه  کار در اداره‌های دولتی را نیافتند.

« با آمدن امارت اسلامی بیشتر زنان از فعالیت‌های اجتماعی بازماندند و اکنون تنها در بخش صحت و معارف زنان فعالیت دارند.»

در عین‌حال زهرا سیاس، روزنامه‌نگار می‌گوید که زنان افغان هنوز به حقوق ابتدایی شان چون؛ حق کار، آموزش و انتخاب دست نیافته‌ اند.

به‌باور وی، زنان افغان از محروم‌ترین زنان جهان اند و با روی کار آمدن امارت اسلامی محرومیت‌ها و محدودیت‌های آنان افزایش یافته‌است.

« با روی کار آمدن امارت اسلامی، محدودیت‌ها علیه زنان بیشتر شده و زنان از لحاظ روحی نیز آسیب‌پذیر شده‌اند چون آنان انگیزه و امید شان را به آینده از دست داده‌اند.»

بااین حال، شماری از زنان از امارت اسلامی می‌خواهند که زمینه آموزش و کار را برای زنان در جامعه فراهم سازند.

ناهید بشردوست، نویسنده و فعال حقوق زن می‌گوید که زنان نیمی از پیکر جامعه اند و بدون حضور آنان پیشرفت در جامعه به‌وجود نمی‌آید.

وی از امارت اسلامی می‌خواهد که به زنان اجازه کار در تمام عرصه‌های کاری داده شود و هم‌چنان بادرنظرداشت تحصیلات و تخصص شان در مقام‌های بلند حکومتی نیز برای آنان اجازه فعالیت داده شود.

« زنان در بیست سال گذشته در مقام‌های بلند حکومتی کار کردند. وزیر، معین و رییس بودند و تمام شان تحصیلات عالی و تجربه‌های مسلکی داشتند و ما از امارت خواستار این استیم که اکنون نیز برای زنان زمینه کار در این بخش‌ها داده شود.»

در عین حال، سازمان عفو بین‌الملل نیز به مناسبت هشت مارچ اعلامیه صادر کرده‌ و از جامعه جهانی خواسته است که حقوق زنان و دختران افغان را در مرکز سیاست خارجی برای افغانستان قرار دهند.

 در این اعلامیه آمده‌است که زنان افغان با محدودیت‌های گسترده مواجه‌اند.

با این حال، وزارت امور خارجه با نشر یک اعلامیه، هشتم مارچ را به زنان افغان تبریک گفته است.

در اعلامیه این وزارت آمده است که امارت اسلامی متعهد است تا به مشکلات زنان افغان رسیده‌گی نموده و بر اساس رهنمایی اسلام و رسوم پذیرفته شده‌ی افغان‌ها، برای شان زمینه زنده‌گی آبرومندانه را فراهم سازد.

ذبیح الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی امارت اسلامی نیز در تویترش نگاشته است که امارت اسلامی به رعایت تمام حقوق شرعی زنان افغان متعهد است.

 او، روز جهانی زنان را فرصتی خوبی برای زنان افغان دانسته تا در این روز خواستار حقوق شان شوند.

هشتم ماه مارچ در سال 1977 از سوی یونسکو به‌عنوان روز جهانی زن، به‌رسمیت شناخته شد و پس از آن از این روز به‌گونه گسترده‌ای در کشورهای مختلف جهان تجلیل می‌شود.

از این روز در افغانستان نیز در حالی تجلیل می‌شود که زنان با انواع خشونت‌ها و محدودیت‌ها روبرو اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA