ads

افغانستان در صدر فهرست کشورهای قربانی تروریزم؛ بیشتر حملات در 7 ماه نخست 2021 اتفاق افتاده است

موسسه اقتصاد و صلح با نشر گزارشی از«شاخص‌ جهانی تروریزم»، افغانستان را در صدر فهرست کشورهای متاثر از تروریزم معرفی کرده‌است.

راحله یوسفی
16 حوت 1400
افغانستان در صدر فهرست کشورهای قربانی تروریزم؛ بیشتر حملات در 7 ماه نخست 2021 اتفاق افتاده است

براساس گزارش این سازمان، در جریان سال 2021 میلادی، 837 رویداد تروریستی درافغانستان به‌ثبت رسیده است که از اثر آن یک‌هزار و 426 تن جان‌باخته و دوهزار و 199 تن دیگر زخم برداشته‌اند.

این سازمان، حمله انتحاری در نزدیک میدان هوایی کابل در جریان عملیات تخلیه را که 180 کشته و بیش از 200 زخمی برجا گذاشت، مرگ‌بارترین حمله تروریستی سال 2021  عنوان کرده‌است.

هرچند در گزارش این سازمان آمده است که پس از روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان، حملات تروریستی کاهش یافته است؛ اما در این گزارش از تشدید جنگ میان نیروهای امارت اسلامی و گروه داعش نیز ابراز نگرانی شده‌است.

در همین حال، عاقل جان اعزام، معاون سخنگوی وزارت داخله به کلید می‌گوید که بیشتر حملات در جریان سال گذشته میلادی، در هفت ماه نخست سال در جریان جنگ میان نیروهای امارت اسلامی و نیروهای آمریکایی- نظامیان حکومت پیشین بوده است.

به‌گفته او، در ماه‌های نخست روی کار آمدن امارت اسلامی، گروه داعش حملات معدودی در کشور انجام دادند؛ اما نیروهای امنیتی و دفاعی فعالیت این گروه  را در افغانستان متوقف کرده‌است.

اعزام هم‌چنان افزود: « بیشتر اعضای گروه داعش در افغانستان از سوی نیروهای استخباراتی و دفاعی کشور دستگیر شده است و اکنون این گروه در افغانستان هیچ فعالیت تروریستی انجام داده نمی‌تواند. امارت اسلامی افغانستان به هیچ گروه تروریستی اجازه فعالیت در داخل خاک کشور را بر علیه نظام، مردم و  کشورهای منطقه و جهان را نمی‌دهد»

با این حال، عبدالواحد طاقت، آگاه امور نظامی بر این باور است که در جریان سال گذشته میلادی به‌دلیل تشدید جنگ میان طرف‌های درگیر، شمار زیادی از نظامیان و غیر نظامیان دخیل در جنگ و بیرون از جنگ قربانی حملات انتحاری و سایر حملات شدند.

به گفته‌ی این آگاه امور نظامی، هرچند در شش ماه گذشته، حملات تروریستی کاهش یافته است؛ اما به‌گونه کامل متوقف نشده است.

او هم‌‎چنان می افزاید:« بدترین حملات در ماه‌های نخست سال به وقوع پیوست. افغانان هم نظامیان و غیرنظامیان قربانی شدند. پس از روی کار آمدن امارت اسلامی هر چند امنیت نسبی در کشور به وجود آمد اما  گروه داعش حملات مرگباری داشتند.»

از سوی هم، یوسف امین زازی، یکی دیگر از آگاهان نظامی می‌گوید که اگر مسئولان حکومت افغانستان و کشورهای جهان استراتیژی مشخص علیه مبارزه با تروریزم در کشور روی دست نگیرند، ممکن است که حملات تروریستی افزایش یابد.

موسسه اقتصاد و صلح همه ساله گزارشی را از کشورهای درگیر تروریزم به نشر می رساند که افغانستان سومین سال متوالی در صدر جدول گزارش های این سازمان قرار می گیرند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA