ads

وزارت داخله تیراندازی نیروهای امنیتی در ایست‌های بازرسی را ممنوع ساخت

پس از آن‌که نیروهای امارت اسلامی، چندین تن را در ایست‌های بازرسی در ولایت‌های مختلف به قتل رساندند، وزارت امور داخله، تیراندازی نیروهای مؤظف در ایست‌های بازرسی را ممنوع ساخت.

نویسنده: منصور یوسف‌زی
5 حوت 1400
وزارت داخله تیراندازی نیروهای امنیتی در ایست‌های بازرسی را ممنوع ساخت

عاقل‌جان عزام، معاون سخنگوی وزارت امور داخله به کلید می‌گوید، رهبری این وزارت هدایت داده که در صورت نیاز، نیروهای امارت اسلامی تایر موتر را هدف قرار دهند.
وی می‌افزاید، در چند ماه گذشته، شمار زیادی از نیروهای امارت اسلامی آموزش‌های مسلکی را فرا گرفته‌اند و به‌زودی، در ایست‌های بازرسی گماشته خواهند.
در همین حال، عزام می‌گوید که تلاش جدی برای مجهز شدن نیروهای امنیتی با یونیفورم مشخص، جریان دارد تا دو هفته آينده این مشکل برطرف خواهد شد.
عزام گفت:” برای تمام مسوولین امنیتی هدایت داده شده که باید افراد غیر مسلکی که آموزش ندیده باشند در ایست‌های بازرسی استخدام نشده و در هیچ صورت باید شلیک صورت نگیرد، در وقت‌های بسیار حساس باید افراد مسلکی فقط بالای تایرهای موتر فیر کنند، کار روی یونیفورم نیز جریان دارد و در برخی جاها توزیع ابتدایی آن آغاز شده‌است و تا یک یا دو هفته به این مشکل رسیدگی خواهد شد.”
با این حال، برخی شهروندان کشور از برخورد غیر مسلکی نیروهای امارت اسلامی با مردم، شکایت دارند.
به گفته‌ی شهروندان، امارت اسلامی باید نیروهای مسلکی، آموزش‌دیده و ملبس با يونیفورم منظم را در ایست‌های بازرسی مؤظف سازد.
عصمت‌الله، باشنده کابل به گلید گفت:” شمار زیادی از نیروهای امارت اسلامی که در ایست‌های بارزسی موظف شده‌اند، یونیفورم مشخص نداشته و بیشتر شان مسلکی نیست، ما از امارت اسلامی می‌خواهیم که برای نیروهای شان کورس‌های کوتاه مدت آموزشی برگذار و آن‌ها را با یونیفورم مشخص ملبس کنند.”
در همین حال، آگاهان امور می‌گویند که برخورد نادرست نیروهای امنیتی در ایست‌های بارزسی، باعث ایجاد فاصله میان نیروهای امنیتی و مردم خواهد شد.
یوسف امین زازی، آگاه امور نظامی به کلید می‌گوید، نیروهای امارت اسلامی باید در ایست‌های بازرسی با مردم برخورد مناسب کرده، قانون و اصول نظامی را در نظر بگیرند.
از سویی هم، زازی گفت که یونیفورم از مسایل مهم برای نظم و دسپلین به‌حساب می‌آید و نیروهای امنیتی را از غیر نظامیان، تفکیک می‌کند.
وی افزود:” تمام نیروهای امنیتی باید در ایست‌های بارزسی مسلکی برخورد کنند، از قانون اگاه باشند و از تعلیمات‌نامه عسکری استفاده کنند، خلاها در این زمینه باعث خواهد شد تا فاصله بین‌ نیروهای امنیتی و مردم افزایش یابد و این کار نتایج بدی خواهد داشت.”
گفتنی‌ست که تا کنون، چندین تن در ولایت‌های مختلف، بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی مؤظف در ایست‌های بازرسی، به قتل رسیده‌اند.
در آخرین مورد، هفته گذشته یک داکتر در شهر کابل، پس از آن‌که از توقف در ایست بازرسی نیروهای امارت اسلامی خودداری کرد، هدف تیراندازی این نیروها قرار گرفت و کشته شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA