ads

تمایل پاکستان به روسیه در اوج تنش‌ها بین روسیه و غرب

در ادامه تنش‌ها میان روسیه و کشورهای غربی در مورد اوکراین، قرار است عمران‌خان، صدراعظم پاکستان در هفته جاری به روسیه سفر کند.

منصور یوسف‌زی
3 حوت 1400
تمایل پاکستان به روسیه در اوج تنش‌ها بین روسیه و غرب

این نخستین سفر عمران‌خان به روسیه است که به گزارش رسانه‌های پاکستانی به تاریخ ۲۳ و ۲۴ ماه جاری میلادی انجام خواهد ‌‌شد.

گفته شده که عمران خان در این سفر علاوه بر دیگر موضوعات روی وضعیت افغانستان نیز با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

کارشناسان موضوع تنش‌های اوکراین و در عین حال تاثیرات سفر عمران‌خان بر وضعیت افغانستان را با دیدگاه‌های متفاوت تحلیل می‌کنند.

سید باقر محسنی، کارشناس روابط بین‌الملل به کلید می‌گوید، به نظر می‌رسد که پاکستان توقعی را که از دگرگونی وضعیت افغانستان داشت، به آن دست نیافته است و حال صدراعظم آن کشور در سفرش به روسیه تلاش خواهد کرد تا در شرایط حساس کنونی موضع امریکا را در مسأله اوکراین ضعیف سازد.

به گفته وی سفر عمران‌خان به روسیه، تاثیرات چندانی بر وضعیت افغانستان نخواهد داشت، اما تشدید تنش‌ها در اوکراین می‌تواند بالای وضعیت افغانستان تاثیرات منفی داشته باشد.

به گفته‌ محسنی، موضوع اوکراین برای کشورهای اروپایی و ایالات متحده امریکا اولویت دارد. زیرا از نظر او با ادامه تنش‌ها در اوکراین احتمال دارد که تجربه دهه هفتاد تکرار شده و افغانستان از محراق‌توجه جهان خارج شود.

او گفت: «موضوع اوکراین می‌تواند افغانستان را بیشتر در حاشیه قرار دهد.»

از سوی هم سیداکبر آغا، کارشناس مسایل سیاسی به کلید می‌گوید که امریکا در آسیا شکست نظامی خورده و حال پاکستان با توجه به همین مسأله در تلاش است تا خود را به روسیه نزدیک کند.

وی می‌افزاید، سفر عمران‌خان به روسیه و یک‌‌جا شدن پاکستان با آن کشور بالای وضعیت افغانستان هیچ تاثیری نخواهد داشت.

اکبر آغا با اشاره به تنش‌های اوکراین و تاثیرات آن بالای وضعیت افغانستان گفت، جهانیان با حکومت جدید افغانستان کنار نمی‌آیند. حال هم تحریم‌های زیادی را بر افغانستان وضع کرده‌اند و در صورت فراموش شدن افغانستان به دلیل تنش‌های اوکراین، ممکن این اقدام به نفع کشور تمام شود.

اکبر آغا تاکید کرد: «اکنون  تمرکز جهانیان به افغانستان به زیان کشور است، چون آنان حکومت جدید را به رسمیت نمی‌شناسند و پول‌های افغانستان را منجمد کرده‌اند.»

خواستم در رابطه به تنش‌های اوکراین و تاثیرات آن بالای اوضاع جاری افغانستان، دیدگاه مقام‌های امارت اسلامی را نیز در گزارش داشته باشیم، اما پس از تلاش‌های مکرر موفق به این کار نشدیم.

به تازگی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مناطق روسی زبان دونتسک و لوهانسک واقع در شرق اوکراین را منحیث دولت‌های مستقل به رسمیت شناخت، اما امریکا پس از به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب اوکراین توسط روسیه، تعزیرات علیه این مناطق را اعلام کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA