ads

آمادگی کامل برای بازگشایی مکتب‌ها و پوهتون‌ها در کشور

در پی نگرانی‌ها مبنی بر عدم بازگشایی پوهنتون‌ها و مکاتب در کشور و مطرح شدن خواست‌های مردم در این زمینه، اکنون وزارت‌های تحصیلات عالی و معارف از آمادگی کامل شان برای بازگشایی پوهنتون‌ها و مکتب‌های دولتی خبر می‌دهند.

منصور یوسف‌زی
2 حوت 1400
آمادگی کامل برای بازگشایی مکتب‌ها و پوهتون‌ها در کشور

خالق‌داد احمد تقی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی به کلید می گوید که تمام آمادگی‌ها برای بازگشایی پوهنتون‌ها گرفته شده و در آغاز هفته آينده درس‌های پوهنتون‌ها در ولایت‌های سرد سیر کشور آغاز خواهند شد.

وی هرچند از نهایی شدن طرح بازگشایی پوهنتون‌ها خبر داد که براساس آن صنف‌ها و زمان درسی پسران و دختران، در زمان‌های جداگانه در نظر گرفته شده است، اما در مورد جزئیات و چگونگی آن توضیحات ارایه نداد.

درعین حال عزیزاحمد ریان، سخنگوی وزارت معارف به کلید می‌گوید که طرح بازگشایی مکاتب پسرانه و دخترانه از سوی این وزارت نهایی و به مقام رهبری امارت اسلامی سپرده شده‌است که با تائید آن، دروازه‌های تمام مکاتب در بهار پیش‌رو گشوده خواهند شد.

ریان گفت که بر اساس این طرح صنوف و اوقات درسی دختران و پسران از هم جدا خواهند بود و در عین حال برای پسران معلمان مرد و برای دختران معلمان زن تدریس خواهند کرد.

وی تاکید کرد:«در این طرح سه نکته بسیار اساسی نهفته است؛ جدا سازی صنوف، جداسازی زمان‌های درسی و معلمان مردانه و زنانه.

 ما در مرکز به کمبود استادان مواجه نیستم، اما در ولایاتی که کمبود استادان زن وجود داشته باشد، استادان مرد با سنِ بالا، برای دختران آموزش خواهند داد.»

از سوی دیگر مسئولان اتحادیه پوهنتون‌های دولتی می‌گویند که برنامه‌های درسی در پوهنتون‌های دولتی در ولایت‌های سرد سیر، در آغاز هفته آينده از سر گرفته خواهند شد.

نجیب‌الله امرخیل، رئیس اتحادیه پوهنتون‌های دولتی به کلید گفت که تصمیم‌گیری در مورد تنظیم زمان‌های درسی پسران و دختران، به رهبری پوهنتون واگذار شده‌است.

امرخیل همچنان در رابطه به موضوع حجاب دختران گفت که یونیفورم مشخصی در این زمینه در نظر گرفته نشده است، ولی آنان می‌توانند که با رعایت حجاب در پوهنتون‌ها حضور یافته و به درس‌های شان ادامه دهند.

وی افزود، در ديپارتمنت‌هایی که کمبود استاد وجود داشته باشد، مسأله استادان مردانه و زنانه مطرح نیست ولی در صورتی که شمار محصلین در یک صنف اندک باشد، آنها مطابق به رشته تحصیلی در صنف‌ها و پوهنتون‌های دیگر مدغم خواهند شد.

خبر بازگشایی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها شاگردان مکتب و محصلان پوهنتون را خوشحال کرده است.

فرشته رحمانی، متعلم صنف یازدهم در صحبت با کلید می‌گوید که بسته شدن مکاتب به‌روی دختران، تاثیرات منفی بر روحیه درسی آنان گذاشته بود. وی از امارت اسلامی می‌خواهد که به این وعده خود عمل کرده و در بهار آينده دروازه‌های مکاتب را به‌روی دختران باز کند.

درعین حال امیر خالقی که محصل صنف چهارم یکی از پوهنتون‌های دولتی است، در صحبت با کلید از بازگشایی پوهنتون‌ها استقبال کرده و می‌گوید که شیوع ویروس کرونا طی دو سال گذشته و تحولات اخیر سیاسی در کشور روند درس‌های محصلان را به عقب انداخته است.

گفتنی ا‌ست که پس از سقوط حکومت پیشین و رویکار آمدن امارت اسلامی در افغانستان، درس‌های مکاتب پسرانه از سر گرفته شد و دختران نیز از صنوف اول تا هفتم به مکتب‌ها رفتند، اما در بسیاری از ولایت‌ها، دروازه مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف هفتم بسته ماند.

درحال حاضر پوهتون‌های دولتی در ولایت‌های گرم‌سیر برنامه‌های درسی خود را آغاز کرده و تمام محصلان دختر و پسر مصروف فراگیری دانش شده‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA