ads

نگرانی‌ها از فرار کادرهای علمی از کشور

پس از تحولات سیاسی اخیر در کشور، شمار زیادی از استادان پوهنتون‌ها و چهره‌های علمی، کشور را ترک کردند و این روند تاکنون ادامه دارد.

منصور یوسف‌زی
25 دلو 1400
نگرانی‌ها از فرار کادرهای علمی از کشور

بیت‌الله حمیدی، یکی از استادان پوهنتون ا ست که پس از تحولات سیاسی اخیر از کشور خارج شده است.

وی در صحبت با کلید می‌گوید که سیاسی شدن پوهنتون‌ها و بست‌های اجرایی، تاخیر در معاشات و هم‌چنان کاهش 40 تا 50 در صدی معاشات کادرهای علمی از عواملی‌اند که باعث خارج شدن او و دیگر کادرهای عملی از کشور شده‌اند.

به گفته‌ حمیدی، بی‌باوری کادرهای علمی به آیندهء پوهنتون‌ها از دیگر دلایل فرار کادرهای عملی محسوب می‌شود.

با این حال اتحادیه پوهنتون‌های دولتی می‌گویند که پس از تحولات سیاسی اخیر در کشور، حدود سه صدتن از کادرهای علمی، کشور را ترک کرده‌اند.

نجیب‌الله امرخیل، رئیس اتحادیه پوهنتون‌های دولتی به کلید می‌گوید که تبلیغات منفی قبل از به قدرت رسیدن امارت اسلامی، مشکلات اقتصادی، تاخیر در روند توزیع معاشات، آغاز نشدن پوهنتون‌ها به زودترین فرصت و کاهش چهل درصدی معاشات کدری از عواملی‌اند که باعث فرار کادرهای علمی از کشور شده‌است.

وی می‌افزاید که هنوز هم سهولت‌های لازم برای کادرهای علمی در کشور فراهم نشده و ممکن است روند خروج آنان از کشور ادامه یابد.

به گفته‌‌ امرخیل، برای جلوگیری از فرار کادرها، باید زمینه‌های کاری و حمایت اقتصادی از سوی امارت اسلامی فراهم گردد و تمام حقوق و امتیازات آنان هم پرداخته شود.

با این حال مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند که کادرهای علمی به‌جای اینکه انرژی و استعدادشان را در کشورهای بیرونی ضایع می‌کنند، بهتر است از آن در داخل کشور استفاده کنند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی به کلید می‌گوید که رهبری امارت اسلامی به تمام مسئولین دستور داده است که به‎خاطر جلوگیری از فرار کادرهای عملی، به مشکلات اقتصادی آنان توجه کنند.

وی می‌افزاید که کادرهای علمی که در کشورهای بیرونی در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کنند، بهتر است دوباره به کشور برگردند.

کریمی از تمام کادرهای علمی خواست تا در کشور باقی مانده و از انرژی و استعداد شان در راستای خدمت به وطن استفاده کنند.

درعین حال وزارت تحصیلات عالی از تمام استادان و کادرهای علمی که پس از تحولات اخیر سیاسی کشور را ترک کرده‌اند، خواسته که دوباره به کشور برگردند. این وزارت وعده سپرده که سهولیت‌های لازم را برای آنان فراهم خواهد کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA