ads

همزمان با تنش‌های مرزی؛ سفر مشاوری امنیت ملی پاکستان به کابل

معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان صبح روز شنبه در رأس یک هیات بلندپایه وارد کابل شده و قرار است با مقام‌های امارت اسلامی در رابطه به مسایل مختلف بحث و گفت‌وگو کند.

منصور یوسفزی
9 دلو 1400
همزمان با تنش‌های مرزی؛ سفر مشاوری امنیت ملی پاکستان به کابل

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید، هیأت پاکستانی با مقام‌های امارت اسلامی روی مسایل سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و گسترش روابط هر دو کشور بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

با این حال، شماری از کارشناسان امور در رابطه به سفر مشاور امنیت ملی پاکستان دیدگاه‌های متفاوت دارند.

مقصود حسن‌زاده، کارشناس مسایل سیاسی به‌کلید می‌گوید، پاکستان یکی از حامیان مهم امارت اسلامی است و بخاطر به رسمیت شناختن حکومت جدید تلاش‌های زیادی انجام داده‌است.

وی هم‌چنان افزود، هیأت پاکستان در رابطه به مسایل مختلف سیاسی و اقتصادی با امارت اسلامی بحث و گفت‌وگو می‌کند و این سفر می‌تواند نتایج خوبی برای افغانستان داشته باشد.

به گفته‌ی حسن‌زاده، ممکن در این سفر روی تنش‌های مرزی در امتداد خط فرضی دیورند نیز بحث خواهد شد.

با این همه عبدالنصیر رشتیا، کارشناس مسایل اقتصادی به کلید می‌گوید، این سفر می‌تواند از لحاظ اقتصادی پيامدهای خوبی به همراه داشته باشد؛ زیرا پاکستان یکی از مسیرهای  تجارتی خوب و نزدیک برای افغانستان شمرده می‌شود.

وی افزود، تحکیم روابط با پاکستان می‌تواند در حل مشکلات بازرگانان افغان نیز کمک کند.

به گفته‌ی رشتیا، سفر هیأت پاکستانی به کابل و بحث روی مسایل اقتصادی هم‌چنان می‌تواند در قسمت جلب‌ سرمایه‌ گذاری‌های اقتصادی تأثیرات مثبت برجای بگذارد.

این نخستین سفر مشاور امنیت ملی پاکستان پس از تحولات سیاسی اخیر در کشور است. هر چند قرار بود این سفر هفته‌ی گذشته انجام شود؛ اما به دلایلی این سفر به تعویق افتاد.

سفر معید یوسف، در حالی انجام می‌شود که بیشتر از پنج ماه از حاکمیت امارت اسلامی می‌گذرد؛ اما تا حال هیچ کشوری به شمول پاکستان حکومت جدید افغانستان را به رسمیت نشناخته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA