ads

درهرات متقاضیان پاسپورت زیاداند ولی توزیع آن اندک

درحالیکه مدیریت پاسپورت هرات روزانه ظرفیت رسیدگی به اسناد ۶۰۰ الی ۷۰۰ متقاضی پاسپورت را دارد، اما مسوولان درین نهاد می‌گویند که براساس تصمیم مرکز وسهمیه داده شده به هرات،آنان فقط به اسناد ۱۵۰ الی ۲۰۰ متقاضی پاسپورت رسیدگی می‌کنند.

سیدعارف قتالی
5 دلو 1400
درهرات متقاضیان پاسپورت زیاداند ولی توزیع آن اندک

شماری ازشهروندان وفعالین مدنی درهرات با انتقاد از مسوولان مرکزی می‌گویند که باتوجه به جمعیت چهار میلیونی هرات، ‌سهمیه‌ی در نظر گرفته شده روزانه برای رسیدگی به اسناد متقاضیان پاسپورت در هرات بسیار ناچیز است و باید افزایش یابد.

به تاریخ ۲۲ عقرب سال روان بود که مدیریت پاسپورت هرات روند ارائه خدماتش را برای متقاضیان پاسپورت از سر گرفت.

مسوولان در مدیریت پاسپورت قمندانی امنیه هرات می‌گویند، در نخستین روزهای کاری شان آنان به اسناد ۴۵۰ تا ۵۰۰ متقاضی پاسپورت رسیدگی می‌کردند.

محمدناصر محمدی مدیر پاسپورت قمندانی امنیه هرات اما می‌گوید، اکنون براساس تصمیم مرکز وسهمیه‌ی که برای هرات داده شده آنان فقط می‌توانند به اسناد ۱۵۰ الی ۲۰۰ متقاضی در روز رسیدگی کنند.

مدیر پاسپورت هرات می‌گوید، این ظرفیت وامکانات در اداره‌ی آنان موجود است تا به اسناد ۶۰۰ الی ۷۰۰ متقاضی پاسپورت در روز رسیدگی شود، اما در مرکز امکانات وظرفیت برای چاپ وجود ندارد.

برخی باشنده‌گان هرات سهمیه‌ی که برای هرات در نظر گرفته شده را با توجه به جمعیت این ولایت، بسیار ناچیز وجفا در حق مردم هرات می‌خوانند.

شماری از باشنده‌های هرات می‌گویند که هرات بیش از چهار میلیون جمعیت دارد و باید سهم بیشتری در توزیع پاسپورت داشته باشد.

برخی دیگر از باشنده‌گان هرات به این باورند که امارت اسلامی به بهانه اینکه جلو مهاجرت و فرار شهروندان کشور را بگیرد، از توزیع پاسپورت برای شهروندان امتناع می‌ورزد.

شهروندان هرات داشتن پاسپورت را نیاز و حق خود می‌دانند و از مسوولان امارت اسلامی می‌خواهند تا به روند توزیع پاسپورت سرعت بیشتری ببخشند.

درهمین حال فعالین مدنی درهرات می‌گویند، در این ولایت باید سهولت‌های لازم در روند توزیع پاسپورت به میان آید.

سیداشرف سادات از فعالین مدنی به این باور است که به دلیل اینکه هرات در محور ترانزیتی دو کشور قرار دارد، نیاز است مدیریت پاسپورت این ولایت روزانه تعداد بیشتری از متقاضیان را پاسپورت بدهد.

به باور این فعال مدنی، باید حداقل روزانه به اسناد ۵۰۰ تا ۶۰۰ مقاضی پاسپورت در هرات رسیدگی شود.

در هرات در حال حاضر روند توزیع پاسپورت برای افراد محدود از جمله مریض، محصل، تجار وکسانی که موتر ترانزیتی دارند جریان دارد.

مدیر پاسپورت هرات تاکید دارد که اگر مشکلات مرکز حل گردد وآنان بتوانند تعداد بیشتری از پاسپورت‌ها را چاپ نمایند، پرسنل هرات می‌تواند به اسناد تعداد بیشتری از متقاضیان رسیدگی کند.

از زمان از سرگیری روند توزیع پاسپورت در هرات تاکنون، مدیریت پاسپورت این ولایت به ۱۵ هزار قطعه اسناد متقاضیان پاسپورت رسیدگی کرده که ۲۷۰۰ قطعه آن از نظام قبلی بوده‌اند.

مسوولان مدیریت پاسپورت هرات می‌گویند که مبارزه‌ی آنان با فساد جدی است و طی این مدت بیش از ۱۲ تن را به اتهام جعل وتذویر اسناد، کمیشن کاری واخاذی از متقاضیان پاسپورت، شناسایی و به نهادهای عدلی وقضایی معرفی کرده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA