ads

امارت اسلامی: تلاش‌های جدی برای بازگشایی مکاتب دخترانه جریان دارد

دیدبان حقوق بشر، در واکنش به گفته‌های ذبیح‌الله مجاهد مبنی بر بازگشایی مکاتب دخترانه در آغاز سال آینده، گفته‌است که آنان(طالبان) قابل اعتماد نیستند.

منصور یوسف‌زی
27 جدی 1400
امارت اسلامی: تلاش‌های جدی برای بازگشایی مکاتب دخترانه جریان دارد

هدر بار، رئیس بخش زنان سازمان دید‌بان حقوق بشر، گفته است که “طالبان پیش از این نیز چنین وعده‌هایی کرده بودند؛ اما عمل نکردند”.

به تازگی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که درآغاز سال آینده،‌ دروازه‌های مکاتب به‌ روی دختران در سراسر افغانستان باز خواهد شد.

اما رئیس بخش زنان سازمان دید‌بان حقوق بشر، در پاسخ به این اظهارات مجاهد گفته است که “طالبان در دوحه و پس از رسیدن به قدت، وعده داد که هیچ محدودیتی بر تحصیل و کار زنان و دختران وجود نخواهد داشت”، اما خلاف آن عمل کردند.

با این حال بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به اظهارات رئیس دید‌بان حقوق بشر می‌گوید که امارت اسلامی با توجه به مسئولیت و واقعیت‌های موجود در جامعه در رابطه به مسایل گوناگون اظهار نظر می‌کند.

کریمی می‌افزاید که امارت اسلامی بخاطر اظهارات خویش نیاز به اعتماد و یا عدم اعتماد دید‌بان حقوق بشر و سازمان‌های دیگر ندارد.

وی در صحبت با کلید گفت که با توجه به امکانات وزارت معارف امیدواریم که تمام مکاتب دخترانه در آغاز سال جدید دوباره بازگشایی شوند.

با این همه عزیزاحمد ریان، رئیس نشرات و ارتباطات عامه وزارت معارف می‌گوید که مکاتب دخترانه به گونه موقت بسته شده‌اند و تلاش‌های جدی برای بازگشایی آن‌ها جریان دارد.

وی در صحبت با کلید گفت که پیشرفت‌های لازم در طرح بازگشایی دوباره مکاتب دخترانه رونما شده و به احتمال زیاد، در سال جدید تعلیمی مکاتب دخترانه دوباره بازگشایی خواهند شد.

در همین حال، شماری از شاگردان مکاتب دخترانه می‌گویند که با بسته شدن دروازه‌های مکاتب، آنها از درس‌های شان عقب مانده‌اند و نگران سرنوشت و آينده شان هستند.

از این میان فرشته رحمانی، شاگرد صنف یازدهم در یکی از مکاتب شهر کابل به کلید می‌گوید که بسته شدن مکاتب بر روحیه درسی شاگردان، تاثیر منفی برجا گذاشته است.

وی ابراز امیدواری می‌کند که دختران در سال جدید تعلیمی بتوانند به مکتب بروند.

گفتنی ا‌ست که پس از سقوط حکومت پیشین و روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان، درس‌های مکاتب پسرانه از سر گرفته شدند و چند روز بعد هم درس‌های صنوف اول تا هفتم در مکاتب دخترانه آغاز شدند، اما تاکنون دختران از صنوف هشتم تا دوازدهم در بسیاری از ولایت‌ها، اجازه رفتن به مکاتب را به دست نیاورده‌اند.

امارت اسلامی پیش از این نیز تاکید کرده بود که پس از فراهم شدن محیط مناسب، درس‌های صنوف هشتم تا دوازدهم در تمام مکاتب دخترانه، آغاز خواهند شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA