ads

تلاش‌های منطقه‌ای امارت برای تحکیم روابط اقتصادی

در ادامه‌ی سفرهای منطقه‌ای مقام‌های امارت اسلامی، امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در رأس یک هیات بلندپایه به روز جمعه  به دعوت رسمی ترکمنستان عازم این کشور شد.

محمدفصیح متوکل
25 جدی 1400
تلاش‌های منطقه‌ای امارت برای تحکیم روابط اقتصادی
ارشیف

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی به کلید می‌گوید، هیأت امارت اسلامی با مقام‌های ترکمنستانی در رابطه به موضوعات ترانزیتی، اقتصادی، انرژی، مواد نفتی، پروژه تاپی و روابط دو جانبه بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

کریمی، امیدوار است این سفر پر دستآورد باشد.

با این حال شماری از آگاهان اقتصادی در رابطه سفر هیأت امارت اسلامی به ترکمنستان دیدگاه‌های متفاوت دارند.

عبدالنصیر رشتیا، کارشناس مسایل اقتصادی به کلید می‌گوید، افغانستان یک کشور وارداتی است و هم‌چو سفرها می‌تواند روابط خوب اقتصادی میان کشورهای منطقه ایجاد کند.

وی می‌افزاید، یکی از موارد بحث در این سفر آغاز کار پروژه تاپی است که با آغازشدن آن افغانستان سالانه ۵۰۰ میلیون دالر عواید جمع‌آوری خواهد کرد و در ضمن به ده‌ها هزار تن زمینه‌ی کار مساعد خواهد شد.

به گفته‌ی رشتیا، در بعُد داخلی برای آغاز کار پروژه تاپی سهولت‌های لازم ایجاد شده‌است؛ اما در بعُد منطقه‌ای هنوز هم مشکلات سد راه آغاز کار اين پروژه وجود دارد.

با این همه احسان‌الله احسان، یکی دیگر از کارشناس مسایل اقتصادی سفر هیأت امارت اسلامی به ترکمنستان را مهم دانسته تأکید می‌کند که این سفر می‌تواند زمینه‌ی تعامل اقتصادی افغانستان با کشورهای آسیای میانه را فراهم کند.

به گفته‌ی احسان، افغانستان با ترکمنستان روابط خوب اقتصادی دارد و این سفر باعث خواهد شد تا روابط و تعامل اقتصادی هر دو کشور وسیع شود.

پس از يک ماه گذشته، این دومین سفر رسمی مقام‌های امارت اسلامی به منطقه است، پیش این نیز یک هیأت بلندپایه‌‎ی حکومتی به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه به ایران سفر کرده بود و در کنار بحث روی سایر موضوعات، با احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت و اسماعیل‌خان نیز دیدار کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA