ads

تلاش‌های سیاسی امارت اسلامی برای تحکیم روابط با منطقه

پس از انتقادها مبنی بر کم‌‌رنگ‌شدن فعالیت‌های سیاسی امارت اسلامی، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه در رأس یک هیأت بلندپایه به ایران سفر کرده و از سوی دیگر مقام‌های امارت اسلامی در هرات میزبان حاجی یووف، معین وزارت خارجه ترکمنستان بوده‌اند.

منصور یوسفزی
19 جدی 1400
تلاش‌های سیاسی امارت اسلامی برای تحکیم روابط با منطقه

به تازه‌گی وزارت خارجه از سفر امیرخان متقی، سرپرست این وزارت در رأس یک هیأت بلندپایه به ایران خبر داده‌‌است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی به‌‌کلید می‌گوید که در این سفر امیرخان متقی را یک هیأت بلندپایه همراهی می‌کند.

به گفته وی، هیأت امارت اسلامی با مقام‌های ایرانی در رابطه به موضوعات سیاسی، روابط دیپلوماتیک، ترانزیتی، اقتصاد، بشری و همچنان مشکلات مرزی بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

با این حال، شماری از کارشناسان در رابطه به سفر هیأت امارت اسلامی به ایران دیدگاه‌های متفاوت دارند.

 روح‌الله هوتک، کارشناس مسایل اقتصادی به‌کلید می‌گوید، این نخستین سفر رسمی مقام‌های امارت اسلامی به ایران بوده و حال نیاز است تا تعاملات سیاسی با کشورهای منطقه تبدیل به روابط سیاسی شود.

هوتک، با اشاره به روابط افغانستان و ایران گفت، پس از تحولات سیاسی روابط هر دو کشور نه بسیار مستحکم است و نه هم در حالت متزلزل.

هیأت امارت اسلامی به رهبری امیرخان متقی در حالی به ایران سفر می‌کند که چندی پیش در مرز افغانستان با این کشور میان نیروهای امارت اسلامی و ایران درگیری صورت گرفت.

در کنار سفر هیأت وزارت خارجه افغانستان به ایران، روز شنبه مقام‌های امارت اسلامی در هرات میزبان حاجی یووف، معین وزارت خارجه ترکمنستان نیز بوده‌اند. بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی، با اشاره به سفر هیأت ترکمنستانی می‌گوید، این هیات با مقام‌های افغان دیدار کرده و در رابطه به آغاز پروژه تاپی گفت‌وگو کرده‌اند.

وی، به نقل از هیأت ترکمنستانی می‌افزاید که کار پروژه تاپی در ماه سپمتبر سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.

با این همه، مقصود حسن‌زاده، کارشناس مسایل اقتصادی و سیاسی، آغاز کار پروژه تاپی را مهم خوانده و می‌گوید با آغازشدن آن در کنار افغانستان کشورهای دخیل در این پروژه نیز منفعت خواهند برد.

توافق‌نامه‌ی پروژه‌ی تاپی در ماه حوت سال 1396 از سوی مقام‌‌های ارشد کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند به امضا رسید؛ اما کار عملی این پروژه به دلیلی نا امنی‌ها تاکنون در افغانستان آغاز نشده‌است.

با بهره‌برداری از پروژه تاپی، سالانه افغانستان گذشته از گرفتن گاز کافی، بیش از چهار صد میلیون دالر حق ترانزیت گاز دریافت خواهد کرد و همچنان هزاران نفر در این پروژه مصروف کار خواهند شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA