ads

نگرانی‌ها از نبود کتاب‌خانه در برخی از ولسوالی های ولایت بلخ

شماری از جوانان در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ، از نبود کتاب‌خانه در این ولسوالی شکایت دارند.

جوادنبی‌زاده
12 جدی 1400
نگرانی‌ها از نبود کتاب‌خانه در برخی از ولسوالی های ولایت بلخ

آنان ادعا دارند که بیشتر مرکز های تعلیمی در این ولسوالی به دلیل مشکلات مالی خانواده‌ها مسدود گردیده و در کنار این مساله، نبود کتاب‌خانه باعث می‌شود که وقت آنان در ایام رخصتی‌ها، بدون تحقیق و مطالعه سپری گردد.

والدین این جوانان هم در این مورد نگرانی دارند و به کلید می‌گویند که به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند برای فرزندان شان کتاب خریداری نمایند.

آنان ایجاد کتاب‌خانه در ولسوالی‌ها را یک نیاز جدی برای جوانان و نوجوانان دانسته و خواستار ایجاد کتاب‌خانه در ولسوالی شان هستند.

در همین حال شماری از متعلمین مکتب در ولسوالی دهدادی می‌گویند، تاکنون موفق نشده‌اند که به کتاب‌خانه‌ها مراجعه کنند و حتا یک جلد کتاب هم، بیرون از نصاب تعلیمی معارف در اختیار آنان قرار نگرفته است.

ویس، یک تن از متعلمین این ولسوالی می‌گوید که هیچ طرح و برنامه در معارف وجود ندارد که جوانان را به مطالعه تشویق کند و یا برای آنان انگیزه مطالعه بدهد.

درعین حال نقیب‌الله، فارغ از پوهنتون بلخ می‌گوید که در دوره تحصیل، عضویت شمار کتاب‌خانه‌ها را داشته و کتاب‌های زیادی را در حوزه‌های مختلف مطالعه کرده است، اما اکنون در ولسوالی خود به دلیل نبود کتاب‌خانه، فرصت مطالعه در اختیار ندارد و به دلیل مشکلات مالی نمی‌تواند از کتاب‌فروشی‌های شهر کتاب خریداری نماید.

با این حال مولوی ذبیح الله نورانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی در بلخ به کلید می‌گوید که در حدود 30 کتابخانه فعال در ولایت بلخ موجود است که دو کتابخانه آن در ولسوالی‌های خلم و بلخ این ولایت فعال می‌باشد.

گفته می‌شود که اکثریت این کتابخانه‌ها شخصی بوده و تعداد اندک آنان کتابخانه‌های عامه استند.

این در حالی است که با روی کار آمدن امارت اسلامی  در افغانستان، شمار مرکز های تعلیمی خصوصی به دلیل مشکلات مالی مسدود گردیده و زمینه تحصیل و ارتقای ظرفیت برای جوانان وجود ندارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA