ads

تشکیل کمیته ملی نظارت از سیستم صحی در هرات

عدم نظارت جدی و دوامدار از مراکز صحی یکی از نگرانی‌های باشنده‌های هرات است و به باور خیلی‌ها این مساله زمینه سوی استفاده را در شفاخانه‌های و مراکز صحی  دولتی و خصوصی، مساعد کرده است.

سیدعارف قتالی
29 قوس 1400
تشکیل کمیته ملی نظارت از سیستم صحی در هرات

مسئولان وزارت صحت عامه به تازگی اقدام به ایجاد کمیته ملی نظارت از سیستم صحی در ولایت هرات کرده است.

عبدالباری عمر معین مسلکی وزارت صحت عامه می‌گوید که این کمیته مسئولیت دارد که از فعالیت مراکز صحی خصوصی و دولتی در هرات، به‌طور منظم نظارت کند.

معین مسلکی وزارت صحت عامه ‌هدف از ایجاد این کمیته را معیاری ساختن سکتور خصوصی و دولتی در بخش صحت عنوان کرده و می‌افزاید که این کمیته صلاحیت دارد که آن عده مراکزی را که به‌گونه غیرمعیاری و خلاف اصول طبابت فعالیت داشته باشند، مورد بازپرس قرار داده و یا به مسدود کردن آنان اقدام کند.

درحالی که مسئولان وزارت صحت عامه از ایجاد کمیته نظارت از مراکز صحی خبر می‌دهند، اما شماری ازشهروندان از چگونگی خدمات صحی در مراکز صحی سخت انتقاد دارند.

به گفته باشنده‌های هرات عدم نظارت جدی و دوامدار از مراکز صحی در سال‌های گذشته، سبب شده است که بسیاری ازاین مراکز نتوانند رضایت مردم را حاصل کنند.

به گفته‌آنان بدین ترتیب زمینه سوی استفاده برای افراد فرصت طلب در سیستم صحی مساعد شده است.

درعین حال برخی از شهروندان نگران آلوده شدن اعضای این کمیته به فساد هستند. آنان می‌گویند، اگر اعضای کمیته با صداقت و ایمان‌داری در مراکز صحی فعالیت نکنند، ایجاد چنین کمیته‌هایی در بهتر سازی روند ارائه خدمات صحی، موثر نخواهند بود.

با این حال آگاهان صحی در هرات، خواهان فعالیت این کمیته‌ها به صورت دوامدار هستند. آنان می‌گویند که عمل‌کرد اعضای این کمیته در روند بررسی فعالیت‌های مراکز صحی نباید غرض‌آلود و جانبدارانه باشد.

داکتر صفی الله عزیزی آگاه صحی در ولایت هرات نگران سوی استفاده این کمیته در هنگام بررسی از مراکز صحی است. او می‌گوید که باید اعضای این کمیته با قاطعیت از مراکز صحی نظارت کنند تا با کسانی که تحت نام ارائه خدمات صحی، تنها به‌گونه تجارتی پیش می‌روند، برخورد جدی صورت گیرد.

کمیته ملی نظارت از سیستم صحی در هرات متشکل از هشت نفر است که در راس آن رئیس صحت عامه‌ی این ولایت قرار دارد.

این کمیته پیش ازاین در کابل ایجاد شده بود و مسئولان وزارت صحت عامه اعلام کرده‌اند که با ایجاد چنین کمیته در تلاش بلند بردن کیفیت خدمات صحی هستند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA