ads

نگرانی‌ها از افزایش موارد خشونت علیه خبرنگاران

در پی لت و کوب یکی از خبرنگاران محلی در کابل، شماری از خبرنگاران و نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران نگرانی شان را از مشکلات فراراه کار خبرنگاری در کشور ابراز می‌دارند. اما امارت اسلامی افغانستان می گوید که به تمام قضایای خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی خواهد شد.

راحله یوسفی
21 قوس 1400
نگرانی‌ها از افزایش موارد خشونت علیه خبرنگاران

شماری از خبرنگاران با ابراز نگرانی از وضعیت بدِ  کاری شان می‌گویند که آنان در حال حاضر با عدم مصئونیت کاری و امنیتی مواجه هستند.

رضا شهیر، خبرنگار یکی از تلویزیون‌های خصوصی می‌گوید، از زمانِ روی کار آمدن حکومت جدید تاکنون، شمار زیادی از خبرنگاران بازداشت و لت‌وکوب شده‌اند. او این مساله را سبب نگرانی سایر خبرنگاران در رابطه به مصئونیت شغلی شان عنوان می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، روز شنبه ( 20 قوس) سید راشد کاشفی، یکی از خبرنگاران، در هنگام پوشش خبری از توزیع کمک‌های بشردوستانه در شهر کابل، توسط شماری از نیروهای امارت اسلامی بازداشت و مورد لت‌وکوب قرار گرفته است.

با این حال شماری از نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران هم عدم مصئونیت خبرنگاران را تایید کرده و می‌گویند که طی ماه‌های اخیر شاهد موارد زیادی از لت و کوب و بازداشت خبرنگاران بوده‌اند.

 حجت الله مجددی، رئیس فدراسیون خبرنگاران افغانستان به کلید می‌گوید که در سه ماه گذشته، نزدیک به چهل مورد لت و کوب، توقیف و تهدید خبرنگاران صورت گرفته است.

به گفته وی  بسیاری از موارد خشونت علیه خبرنگاران را لت و کوب تشکیل می‌دهد که قضیه راشد کاشفی هم یکی از آن موارد شمرده می‌شود.

رئیس فدراسیون خبرنگاران افغانستان تاکید می‌کند که نهادهای حامی خبرنگاران همواره از خبرنگاران حمایت کرده است. به گفته وی این نهادها در سه ماه گذشته در رابطه به کاهش تهدیدات امنیتی خبرنگاران، تلاش به خرچ داده‌اند.

با این حال بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی به کلید می‌گوید که تا کنون به اکثر قضایای خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی شده و عاملان آن‌ها مورد پیگیرد قرار گرفته اند.

وی می‌افزاید که بسیاری این خشونت‌ها در روزهای نخست رویکار آمدن حکومت امارت اسلامی، صورت گرفته بود. به گفته او در روزهای اخیر آمار خشونت علیه خبرنگاران کاهش یافته است.

کریمی تاکید دارد که در رابطه به قضایای اخیر خشونت‌ علیه خبرنگاران، به‌ویژه  لت‌وکوب آقای کاشفی نیز تحقیق خواهد شد و عاملان آن مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.

این درحالی‌است که روز شنبه هفته جاری، 25 تن از خبرنگاران در کابل، علیه تهدیدات امنیتی، مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های وضع شده از سوی حکومت، دست به اعتصاب زدند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA