ads

نگرانی‌ها از افزایش تهدیدات جدید امنیتی در کابل

شماری از شهروندان کابل از افزایش ترورها، جرایم جنایی و تهدیدات امنیتی در کشور شکایت کرده و نگرانی شان را نسبت به وضعیت امنیتی ابراز می‌کنند.

منصور یوسف‌زی
21 قوس 1400
نگرانی‌ها از افزایش تهدیدات جدید امنیتی در کابل

در تازه‌ترین مورد، روز شنبه یک جوان در  مربوطات حوزه دوم امنیتی شهر کابل هدف فیر نیروهای امارت اسلامی قرار گرفته و پس از انتقال به شفاخانه جان باخت.

این جوان که فیصل نام دارد، از ننگرهار برای اشتراک در مراسم نامزدی دوست خود به کابل آمده بود. او هنگام عبور از بازرسی امنیتی مورد تیراندازی قرار گرفت.  

هرچند شهروندان تایید می‌کنند که در نخستین روزهای رویکار آمدن امارت اسلامی در افغانستان، وضعیت امنیتی نسبت به گذشته تا حدی روبه بهبودی ‌رفت، اما با گذشت زمان دیده شد که جرایم جنایی دوباره روبه افزایش نهاده و این بار ترورها نیز باعث موج جدید نگرانی میان مردم می‌گردد. از این رو شهروندان از امارت اسلامی افغانستان می‌خواهند که در رابطه به تامین امنیت مردم، بیشتر تلاش کند.

با این حال مسئولان در وزارت داخله مشکلات مردم را تایید کرده و می‌گویند که آنان متوجه وضعیت امنیتی هستند. آنها درعین حال وعده می‌دهند که به زودی وضعیت را در کنترول گرفته و جلو تهدیدات را خواهند گرفت.

انجنیر عزام، معاون سخنگوی وزارت امور داخله به کلید می‌گوید، امارت اسلامی افغانستان برای کنترول وضعیت امنیتی در کشور  پلان‌ها و تدابیر اساسی را روی دست دارد که با عملی شدن آنها به زودترین فرصت، در وضعیت امنیتی تغییرات مثبت رونما خواهد شد.

وزارت امور داخله درعین حال از بازداشت دو نفر در پیوند به قضیه فیصل(جوانی که روز شنبه در شهر کابل کشته شد) خبر می‌دهد.

همچنان قومندانی امنیه کابل از بازداشت ۲۵۰ تن در پیوند به جرایم مختلف جنایی در شهر کابل، طی دو هفته گذشته خبر می‌دهد.

امان‌الله امین، معاون تحقیقات جنایی کابل می‌گوید که سطح جرایم در پایتخت کاهش یافته است و مردم می‌توانند شب و روز به کارهای خود رسیدگی کنند.

از سوی دیگر شماری از کارشناسان هم تایید می‌کنند که وضعیت امنیتی در کشور نسبت به سال‌های گذشته تاحدودی بهبود یافته است، امااز نظر آنان در روزهای نخست حاکمیت امارت اسلامی، مجرمان زیادی از زندان‌ها آزاد شدند و اکنون آنها باعث افزایش جرایم شده‌اند.

صادق شینواری، کارشناس نظامی به کلید می‌گوید، استخبارات کشورهای منطقه نیز در ناامنی کشور دخیل می‌باشند و امارت اسلامی باید برای تامین امنیت، بیشتر به بخش‌های کشفی و استخباراتی توجه داشته باشد.

هرچند افزایش جرایم جنایی و ترورها یک موضوع تازه نیست و در حکومت پیشين هم مردم از این ناحیه نگرانی داشتند، اما اکنون انتقاد مردم این است که امارت اسلامی برای کنترل وضعیت امنیتی، فاقد پولیس مسلکی با یونیفورم مشخص می‌باشد؛ موضوعی که امارت اسلامی وعده داده که روی آن کار جریان دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA