ads

ادامه کارزار منع خشونت علیه زنان در افغانستان

مؤسسه زنان افغان برای صلح و آزادی، با راه اندازی کارزار 16 روزه منع خشونت علیه زنان، از دولت افغانستان و جامعه جهانی خواهان رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان افغان، شده است.

راحله یوسفی
8 قوس 1400
ادامه کارزار منع خشونت علیه زنان در افغانستان

تورپیکی مهمند، معاون این مؤسسه، روز دوشنبه ( 8 قوس) در یک نشست خبری گفت که در حال حاضر خشونت علیه زنان در افغانستان، نسبت به هر زمان دیگر، بیشتر شده است.

وی گفت که با روی کار آمدن حکومت امارت اسلامی، بسیاری زنان  شغل شان را از دست داده‌اند و شماری زیادی از دختران هم از تحصیل بازمانده‌اند.

به گفته او خشونت‌های خانوادگی، ازدواج‌های اجباری و فروش دختران زیرسن نیز افزایش یافته است.

مهمند، از مسئولان امارت اسلامی خواست که زنان را در تمامی تعاملات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، دینی و فرهنگی سهیم سازند.

وی همچنان تاکید کرد که سارنوالی منع خشونت علیه زنان، باید هر چه زودتر در تمام ولایت‌ها فعال گردد تا به قضایای خشونت رسیدگی شود.

درعین حال عابده مجیدی، استاد شرعیات در پوهنتون کابل می‌گوید که بی‌سوادی، عدم آگاهی از احکام دینی و عرف و عنعنات زن‌ستیزانه در کشورهای اسلامی به‌شمول افغانستان، زنان را از حقوق شرعی شان محروم کرده است.

مجیدی با انتقاد از عدم حضور زنان در کابینه حکومت جدید افغانستان، گفت که براساس احکام دین اسلام، زنان حق کار، رأی دادن و کاندید شدن را دارند و نباید این حقوق، از آنان گرفته شوند.

بااین حال بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی به کلید می‌گوید که زنان حق کار و آموزش را مطابق به شریعت اسلامی دارند.

وی می‌افزاید که مسئولان در تلاش ایجاد محیط امن آموزشی و کاری برای زنان هستند و به‌زودی برای تمام زنان فرصت کار و آموزش فراهم خواهد شد.

این درحالی‌ست که پیش از این دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرده بود که از هر 10 زن در افغانستان، 9 تن شان یکی از موارد خشونت را تجربه کرده اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA