ads

وزیر خارجه چین، خواستار برداشتن تحریم‌های اقتصادی علیه افغانستان شد

درپی وضع تحریم‌های اقتصادی علیه حکومت امارت اسلامی و مسدودشدن پول‌های بانک مرکزی از سوی امریکا، چین خواستار پایان‌دادن تحریم‌های اقتصادی بر حکومت جدید افغانستان شد.

مقدس هاشمی
1 میزان 1400
وزیر خارجه چین، خواستار برداشتن تحریم‌های اقتصادی علیه افغانستان شد

 

وزیر امورخارجه چین، در نشست گروه 20 خواستار برداشتن تحریم‌های اقتصادی علیه نظام جدید درافغانستان شده‌است.

وزارت امور خارجه چین، با نشر یک اعلامیه گفته که وانگ‌ یی، وزیر خارجه این کشور گفته‌است که تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور باید به اسرع وقت برداشته شود.

وی، با اشاره به ذخایر ارزی بانک مرکزی که در حال حاضر در بانک جهانی راکد مانده‌است، افزوده که این دارایی مردم افغانستان است و ازآن نباید برای چانه‌زنی‌های سیاسی استفاده شود.

در همین حال، امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه که به‌روز پنج‌شنبه، در نشست معرفی سرپرست وزارت صنعت و تجارت صحبت می‌کرد، از فشارهای جهانی بر حکومت جدید افغانستان انتقاد کرد.

متقی، از جامعه جهانی خواست که بیش از این بالای حکومت افغانستان فشار نیاورند؛ زیرا به گفته وی، این فشارها به ضرر افغانستان و جهان خواهد بود.

در همین حال، برخی از کارشناسان روابط بین‌الملل با اشاره به جایگاه چین در منطقه می‌گویند که این‌گونه اظهارنظرها روی جایگاه طالبان در منطقه تاثیرات مثبت به‌جا خواهد گذاشت.

سید علی صفدری، آگاه روابط بین‌الملل و استاد پوهنتون به کلید، می‌گوید که چین نقش تعیین‌کننده‌یی روی ایجاد روابط سیاسی طالبان با کشورهای منطقه دارد.

به گفته‌ی وی، اگر چین با نظام امارت اسلامی صادقانه عمل کند، این کشور می‌تواند روی رسمیت‌بخشیدن به حکومت جدید افغانستان در سطح منطقه و جهان تاثیرگذار باشد.

با این همه، شماری از آگاهان اقتصادی، یک‌بار دیگر راکدماندن دارایی‌های افغانستان در بانک جهانی را نگران‌کننده خوانده، می‌گویند که ادامه‌ی این وضیعت سبب فروپاشی نظام اقتصادی افغانستان خواهد شد.

سیف‌الدین سیحون، آگاه اقتصادی به کلید می‌گوید، اگر تحریم‌ها علیه افغانستان برداشته نشود، در کوتاه‌مدت مردم شاهد قطع روابط تجارتی جهان با افغانستان خواهد بود.

سیحون، اضافه می‌کند که درحال حاضر نیاز است تا امارت اسلامی با جهان تعامل داشته و مانع فقر گسترده در افغانستان شود.

این درحالی‌ست که امریکا ذخایر بانک مرکزی افغانستان را که 9.4 میلیارد دالر ارزش دارد، مسدود کرده‌است.

از سویی هم حکومت جدید افغانستان که نزدیک به یک ماه پیش اعلام شد، از سوی هیچ کشور به رسمیت شناخته نشده‌است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA