ads

توقف پرواز‌های بین‌المللی میدان هوایی کابل؛ مسافران افغان در هند با مشکلات زیادی پنجه نرم می‌کنند

هرچند روز گذشته اداره‌ی هوانوردی ملکی اعلام کرد که میدان هوایی بین‌المللی کابل آماده‌ی پروازهای بین‌المللی شده‌است؛ اما در تازه‌ترین مورد ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ به روز سه‌شنبه درنشست خبری گفت که این میدان هنوز آماده‌ی پروازهای بین‌المللی نیست.

مقدس هاشمی
30 سنبله 1400

 

مجاهد اضافه کرد که کار بازسازی میدان بین‌المللی کابل هشتاد درصد تکمیل گردیده‌است که با تکمیل‌شدن کار آن، پروازهای بین‌المللی ملکی و تجارتی از سر گرفته خواهد شد.

درهمین حال، درپی توقف پروازها از میدان هوایی بین‌المللی کابل شماری از مسافران افغان که در کشورهای دیگر درانتظار آمدن به کابل هستند با مشکلات زیاد مواجه شده‌اند.

شریف‌الله، یک‌تن از افغانان ساکن در کشور هندوستان که دوماه قبل برای تداوی یکی از نزدیکان‌اش به هند سفر کرده‌است درانتظارآغاز پروازها به کابل است.

وی از شرایط بد زنده‌گی دراین کشور شکایت کرده می‌گوید، همزمان با آمدن طالبان در کابل، هیچ پرواز ملکی از کشور هند به افغانستان صورت نگرفته و مسافرین با سرنوشت بد و نامعلومی دراین کشور به‌سر می‌برند.

حلیمه، یکی دیگر از افغان‌های مقیم کشور هندوستان است که با سرنوشت نامعلوم با چهار فرزندش منتظرآغاز پروازها است.

حلیمه می‌گوید، پول برای سپری‌کردن شب و روز نداشته و هیچ مرجعی برای رسیده‌گی به مهاجران افغان در این کشور وجود ندارد.

وی، از امارت اسلامی می‌خواهد تا هرچه‌زودتر زمینه‌ی انتقال آنان را از دهلی به کابل فراهم سازد.

با این همه، شماری از کارشناسان اقتصادی، به این باورند که توقف پروازهای ملکی و تجارتی، مانع درآمدهای اقتصادی کشور می‌شود.

سیف‌الدین سیحون، آگاه امور اقتصادی می‌گوید، افغانستان سالانه به میلیون‌ها افغانی از پروازهای بین‌المللی ملکی و تجارتی عواید جمع‌آوری می‌کرد؛ اما با متوقف‌شدن پروازها یکی از منابع عایداتی خشک گردیده‌است.

سیحون می‌گوید، نظام کنونی درحال حاضر نیاز شدید به منابع عایداتی داشته وحکومت باید تمرکز جدی روی بازشدن چشمه‌های اقتصادی داشته باشد.

این درحالی‌ست که هم‌زمان با تخلیه کامل نیروهای خارجی از افغانستان تنها چند پرواز محدود بین‌المللی ملکی از میدان هوایی بین‌المللی کابل صورت گرفته‌است؛ اما این میدان شاهد هیچ پرواز بین‌المللی تجارتی نبوده‌است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA