ads

آکاهان اقتصادی: در صورت بازنشدن بانک مرکزی، فعالیت بانک‌های خصوصی متوقف خواهد شد

همزمان با بسته‌ماندن بانک مرکزی، شماری از آکاهان اقتصادی از ادامه‌ی این وضیعت هشدار داده می‌گویند، اگر فعالیت بانک مرکزی در هفته‌ی جاری از سرگرفته نشود، احتمالا  فعالیت بانک‌های خصوصی در کشور متوقف شود.

مقدس هاشمی
28 سنبله 1400
آکاهان اقتصادی: در صورت بازنشدن بانک مرکزی، فعالیت بانک‌های خصوصی متوقف خواهد شد

 

هرچند حدود یک هفته پیش بانک مرکزی با نشر اعلامیه‌یی به مردم اطمینان داده بود که به‌زودی فعالیت عادی بانک‌ها از سرگفته می‌شود؛ اما با سپری‌شدن یک هفته از این اعلامیه هنوزهم صدها تن از باشنده‌گان پایتخت به‌شمول زنان و مردان از هر گوشه و کنار، برای گرفتن سپرده‌های بانکی‌شان به بانک‌ها مراجعه می‌کنند تا بتوانند مقدار پول نقدی را از حساب‌های بانکی‌شان برداشت کنند.

آنان که در صف‌های طولانی در کنار نماینده‌گی‌های بانک‌ها در انتظار اخذ پول هستند، حکایت‌های متفاوتی دارند.

حکمت‌الله، یک‌تن از باشنده‌گان کابل که بارها برای دریافت پول به بانک‌ها مراجعه کرده‌است؛ اما به گفته‌ی خودش با درب بسته بانک‌ها مواجه شده‌است.

حکمت‌الله می‌گوید، بعد از یک هفته انتظار توانسته است بیست‌هزار افغانی از بانک دریافت کند.

از سویی هم بهشته که قبلا کارمند یکی از ادارات دولتی بود به کلید می‌گوید، حدود دو هفته می‌شود که هر روز از ساعت چهار صبح تا ساعت چهار عصرمنتظر بازشدن بانک و رسیدن نوبت است تا بتواند مقداری پول از حساب بانکی‌اش برداشت کند.

وی می‌گوید، بعد از چندین روز انتظار بلاخره توانست کارت بانکی‌اش را به نوبت بگذارد؛ اما این‌که چه زمانی نوبت برای اخذ پول را دریافت می‌کند مشخص نیست.

با این همه، شماری از آگاهان اقتصادی از ادامه‌ی بسته‌ماندن بانک مرکزی هشدار می‌دهند.

سیف الدین سیحون، آگاه امور اقتصادی در صحبت با کلید، بانک مرکزی را مادر بانک‌ها عنوان کرده می‌گوید، اگر فعالیت بانک مرکزی از سر گرفته نشود ممکن در روزهای آینده مردم شاهد بسته‌شدن تمامی بانک‌های خصوصی در کشور باشند.

سیحون، اضافه می‌کند که سپرده‌های پولی مردم منجمد بوده و بانک‌ها پول برای توزیع به بازارهای ارز ندارند.

وی، می‌گوید اگر پول‌های منجمد شده حکومت بازگردانده نشود در کنار فقر گسترده، روند بانک‌داری نیز متوقف خواهد شد.

خواستیم در این مورد، دیدگاه مقام‎‌های امارت اسلامی را نیز داشته باشیم؛ اما با وجود تماس‌های مکرر، موفق نشدیم.

این در حالی‌ست که بانک‌های خصوصی در مرکز کشور حدود دو هفته پیش دوباره فعالیت‌های شان را از سرگرفته‌اند؛ اما توزیع پول برای مشترکین محدود شده‌است و بانک مرکزی در هماهنگی با اتحادیه بانک‌ها گفته است که برای دارنده‌گان حساب‌‌های انفرادی بانکی، هفته‌‌ی ۲۰۰ دالر امریکایی و ۲۰ هزار افغانی بیش‌تر پرداخت نمی‌شود. این وضعیت سبب شده‌است که صف‌های طولانی در پشت بانک‌ها شکل بگیرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA