ads

متقی: کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به‌گونه شفاف توزیع خواهد شد

طالبان در نامه‌ای از سازمان ملل متحد خواسته‌اند؛ پولی که به حکومت پیشین افغانستان کمک می‌شد، پس از این به دولت آنان کمک شود.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
24 سنبله 1400
متقی: کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به‌گونه شفاف توزیع خواهد شد
عکس از شبکه‌های اجتماعی

سرپرست وزارت امور خارجه، با قدردانی از تعهد کمک بشری به ارزش‌ 1.2 میلیارد دالر از سوی کشورهای اشتراک کننده‌ نشست ژنیوا به افغانستان، گفت که امارت اسلامی تلاش می‌کند تا این کمک‌ها به گونه شفاف توزیع شود.
امیرخان متقی، ناوقت سه‌شنبه (23 سنبله) در یک نشست خبری گفت که بانک مرکزی افغانستان، در زمینه رساندن این کمک‌ها همکاری خواهد کرد.
سرپرست وزارت امور خارجه، تاکید کرد که کشورها و نهادهای بین‌المللی، پروژه‌های نیمه‌کاره خود در افغانستان را باید تکمیل کنند.
همزمان با این، کشورهای ازبیکستان، قطر، پاکستان و چین، پس از روی کار آمدن حکومت طالبان، به افغانستان کمک کرده‌اند.
با این حال، آگاهان سیاسی و اقتصادی به این باورند که زمینه‌سازی برای ادامه‌ کمک‌های جهانی برای افغانستان، می‌تواند روی بهبود روابط طالبان با جهان کمک کند.
هاشم قیام؛ آگاه امور سیاسی به کلید گفت، چگونه‌گی توزیع کمک‌ها می‌تواند باعث ایجاد اطمینان برای ادمه‌ همکاری‌های جامعه جهانی شود.
به گفته وی، جامعه جهانی ناگزیر است که برای کمک به مردم افغانستان از راه امارت بگذرد.
از سویی هم سید علی مشعل؛ آگاه اقتصادی می‌گوید که تجربه کمک‌ها در افغانستان، پر از شکست است و طالبان می‌توانند با برداشتن زمینه‌های شکست، کمک‌های جهانی را جلب کنند.
به گفته وی، در صورتی‌که جامعه جهانی هدف و چگونه‌گی مصرف کمک‌ها را مشخص نکند، پول‌های کمکی به بهتر شدن وضعیت مردم کمک نخواهد کرد.
این در حالی‌ست که پیش از این، شماری از نهادهای بین‌المللی نگرانی کرده بودند که به زودی، فقر و کم‌بود موادغذایی دامن‌گیر مردم افغانستان خواهد شد.
گفتنی‌ست که نشست اضطراری سازمان ملل متحد، دوشنبه هفته‌جاری، به‌هدف جلب 600 میلیون دالر کمک به مردم افغانستان، در ژنیوای سویس برگزار گردید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA