ads

قریشی خواستار دعوت از افغانستان در نشست‌های بعدی کشورهای همسایه شد

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان می‌ګوید که در نشست‌های آینده همسایه‌گان افغانستان، از حکومت جدید طالبان نیز دعوت شود.

نویسنده: منصور یوسف‌زی
18 سنبله 1400
قریشی خواستار دعوت از افغانستان در نشست‌های بعدی کشورهای همسایه شد

قریشی، این پیشنهاد را در نشست وزرای امور خارجه پاکستان، ایران، چین، ترکمنستان، ازبیکستان و تاجکستان که به‌گونه آنلاین برگزار گردیده بود، ارائه کرد.
وزرای امور خارجه شش کشور همسایه افغانستان، بر حمایت شان از افغان‌ها تاکید نموده، گفتند که باید اطمینان به‌دست آید که خاک افغانستان، علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌شود.
در همین حال، چين از تشکیل کابینه جديد افغانستان به رهبری محمد حسن آخند؛ سرپرست رياست الوزرا استقبال کرده است.
وزیر امور خارجه چین، در این نشست اعلام کرد که این کشور، حدود سه میلیون دوز واکسین کرونا و مواد غذایی و صحی به ارزش نزدیک به 31 میلیون دالر، به افغانستان کمک خواهد کرد.
خواستیم در مورد نشست همسایه‌گان افغانستان و احتمال اشتراک مقام‌های امارت اسلامی در نشست بعدی این کشورها، دیدگاه طالبان را نیز داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق به دریافت موقف شان نشدیم.
در همین حال، صدیق پتمن؛ آگاه امور سیاسی به کلید گفت، امارت اسلامی کابینه خود را اعلان کرد و به‌عنوان یک دولت، حق اشتراک در این‌گونه نشست‌های رسمی را دارد.
وی افزود، امارت اسلامی پیش از اين نیز با کشورهای منطقه به‌شمول پاکستان، روابط خوب داشت.
با این حال، پتمن تاکین کرد که امارت اسلامی، باید سیاست داخلی خود را تعریف نموده و در ساختار حکومت، جایگاه زنان را مشخص سازد تا جامعه جهانی با آنان تعامل سیاسی کند.
از سویی هم سیداکبر آغا؛ عضو پیشین طالبان می‌گوید که امارت اسلامی، تمام ولایت‌های افغانستان را در تسلط خود دارد و در نشست‌های منطقه‌یی و جهانی، باید از کشور نماینده‌گی کند.
سید اکبر آغا به کلید گفت، اشتراک در این‌گونه نشست‌ها مهم و حیاتی است، زیرا به گفته وی، افغانستان یک کشور جنگ‌زده است و طالبان، باید برای رسیده‌گی به مشکلات مردم و جلب کمک‌ها، پیشنهادات خود را به کشورهای جهان ارائه کند.
اين در حالی‌ست که از حاکميت طالبان بر افغانستان نزدیک به یک ماه می‌گذرد، اما تا کنون هیچ‌ کشوری به‌شمول کشورهای اسلامی، حکومت آنان‌را به رسمیت نشناخته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA