ads

روند صادرات میوه‌های تازه افغانستان با مشکل مواجه شده است

تاجران افغان در فصل‌های مختلف سال، میوه‌های تازه و خشک، به کشورهای پاکستان، هند و آسیایی میانه صادر می‌کنند و شماری از باغ‌داران نیز با تولید و فروش این میوه‌ها مصارف زنده‌گی شان را تامین می‌کنند.

نویسنده: راحله یوسفی
9 سنبله 1400
روند صادرات میوه‌های تازه افغانستان با مشکل مواجه شده است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

در همین حال، بیشتر از دو هفته می‌شود که راه‌های مواصلاتی هوایی و زمینی کشور به‌گونه کامل یا نسبی مسدود است و روند صادرات میوه‌های تازه را به مشکل مواجه ساخته است.
آگاهان اقتصادی به این باوراند که مسدود بودن راه‌های مواصلاتی هوایی و شماری از راه‌های مواصلاتی زمینی در کشور و مشکلاتی که در صادرات میوه‌ها به‌وجود آمده است، به عایدات باغ‌داران و تجار صدمه وارد کرده است.
آنان، به این باوراند که اگر به زودی راه‌های مواصلاتی کشور به‌گونه کامل فعال نشود، صدمه اقتصادی بر عایدات حکومت نیز وارد خواهد شد.
سیف الدین سیحون؛ آگاه امور اقتصادی به کلید گفت، مسدود بودن راه‌های مواصلاتی، در روزهای اخیر باعث شده که صادرات میوه‌ها و سایر اقلام، کم شود و صدمه اقتصادی بر تولید کننده‌گان، صادرکننده‌گان و دولت وارد گردد.
در همین حال، طالبان می‌گویند که در تلاش‌اند تا مشکلات ایجاد شده در راه‌های مواصلاتی زمینی و هوایی را حل کنند.
ذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی امارت اسلامی افغانستان گفت، پس از بررسی میدان هوایی و برطرف کردن مشکلات تخنیکی ایجاد شده، به زودترین فرصت زمینه صادرات از طریق راه‌های هوایی فراهم خواهد شد.
وی افزود، مشکلات ایجاد شده در راه‌های مواصلاتی زمینی نیز به زودی حل می‌شود و آنان در تلاش‌اند که در این مورد، با کشورهای همسایه گفت‌وگو نموده و این مشکل را حل کنند.
با این حال، شماری از آگاهان نیز به این نظراند که فعال کردن راه‌های مواصلاتی، باید از اقدامات نخست امارت اسلامی باشد.
شیرشاه امیری؛ آگاه اقتصادی به کلید گفت، مسوولان مسایل اقتصادی، مشکلات ایجاد شده در چند روز گذشته را در اولویت کاری شان قرار دهند .
وی گفت، با مسوولان کشورهای همسایه توافق شود که راه‌های مواصلاتی را باز کنند تا صادرات و واردات با مشکل مواجه نگردد و هر چه زودتر تلاش کنند تا راه‌های هوایی مواصلاتی را نیز فعال کنند.
این درحالی‌ست که بارها تاجران افغان به‌دلیل نداشتن سردخانه‌های معیاری و بسته شدن مرزهای مواصلاتی با مشکل مواجه شده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA