ads

بی‌طرفی شورای غرب کشور در باره‌ی جنگ جاری در کشور

شورای علمای غرب کشور در ولایت هرات در برابر جنگ کنونی در این ولایت اعلام بی‌طرفی کرده و از طرف‌های جنگ خواستار برقراری آتش‌بس فوری شده‌است.

سمیه ولی‌زاده
17 اسد 1400
بی‌طرفی شورای غرب کشور در باره‌ی جنگ جاری در کشور

مولوی خداداد صالح، رییس این شورای احتمال جنگ‌های خانه به خانه ابراز نگرانی کرده و آن را زنگ خطر خوانده است.

وی، در ادامه بیان کرد که برقراری صلح مانند نماز و روزه در جوامع اسلامی مثل افغانستان فرض می‌باشد.

رییس شورای علمای حوزه غرب، تأکید کرد که پس از برقراری آتش‌بس فوری، کمیسیونی برای نظارت از این آتش‌بس تشکیل شود تا زمینه برای برقراری آتش‌بس دوام‌دار فراهم شود.

در همین حال، مسوولان محلی و مقاومت مردمی در هرات، طرف مقابل جنگ را متهم به تعهدشکنی می‌کنند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که  تحقق طرح پیشنهادی شورای علما برای برقرار آتش‌بس فوری خارج از صلاحیت حکومت‌داران محلی می‌باشد و اکنون این طرح جهت بررسی به کابل نیر فرستاده شده‌است.

فرهاد، می‌افزاید که حکومت اکنون برای دفاع از مردم و حفظ منافع ملی مبارزه می‌کند و همزمان با این برای تامین صلح نیز تلاش دارد.

عبدالرزاق احمدی، سخنگوی جبهه‌ی مقاومت مردمی در هرات می‌گوید که بارها از سوی نهادهای حکومتی و بین‌المللی از طرف‌های جنگ خواسته شده که آتش‌بس نمایند؛ اما مخالفین مسلح دولت تاکنون توجهی‌ نکردند که این نشان‌دهنده‌ی تداوی جنگ برای رسیدن به قدرت می‌باشد.

احمدی، می‌افزاید که اکنون نیروهای مقاومت مردمی به منظور حفظ ارزش‌ها و جلوگیری از ویرانی‌ها برای مبارزه برخاستند.

شماری از اعضای شورای ولایتی و باشنده‌گان ولایت هرات می‌گویند که به هدف جلوگیری از تلفات غیرنظامیان دیگر نباید طرف‌های جنگ فرصت‌ها را برای تامین صلح از دست بدهند.

جهان‌تاب طاهری، عضو شورای ولایتی هرات می‌گوید که برقراری آتش بس باید منوط بر حفظ دستاودهای دو دهه اخیر نظام جمهوریت باشد، حقوق زنان، اطفال، اقلیت‌ها در آن حفظ شود.

از سویی هم، شماری از باشنده‌گان ولایت هرات از موضع‌گیری شورای علما استقبال کرده و از طرفین جنگ می‌خواهند که برای نجات جان و مال غیرنظامیان آتش‌بس کنند.

گفتنی‌ست که بیش از ده روز می‌شود که جنگ در حومه‌های شهر هرات و برخی از نواحی شدت یافته است و در این جنگ در کنار نظامیان ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شده و صدها خانواده نیز آواره گردیده‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA