ads

بی‌توجهی مردم، سکتور صحت افغانستان را با چالش‌های زیاد مواجه ساخته است

همزمان با سرعت درانتشار موج سوم ویروس کرونا در جهان، افغانستان نیز یکی از کشورهایی بود که از ناحیه همه‌گیری ویروس کرونا مخصوصا در موج سوم این ویروس، با چالش‌های متعددی، از جمله نبود آکسیجن و عدم همکاری مردم با سکتور صحی مواجه بوده‌است؛ چیزی‌که بارها سکتور صحی افغانستان روی آن تاکید می‌کرده؛ اما آنچه دیده می‌شود فقر، تنگ‌دستی و ناامنی در کشور سبب شد تا بیش‌تر مردم به توصیه‌های وزارت صحت عامه توجه نکرده و دست به تجمعات زدند؛ چیزی‌که به باور سکتور صحی افغانستان، سبب افزایش واقعات مثبت ویروس کرونا شده و این سکتور را با چالش‌های زیادی از جمله کمبود آکسیجن مواجه ساخت.

نویسنده: مقدس هاشمی
13 سرطان 1400
بی‌توجهی مردم، سکتور صحت افغانستان را با چالش‌های زیاد مواجه ساخته است

میرویس علی‌زی، معاون سخنگوی وزارت صحت عامه به کلید، گفت وزارت صحت عامه از زمان همه‌گیری ویروس کرونا در کشور تلاش کرده تا با نشر پیام‌های صحی از مجراهای مختلف به مردم آگاهی دهد؛ اما مردم در بیش‌تر موارد به این پیام‌ها توجه نکرده آن را نادیده می‌گیرند.
آقای علی‌زی، با اشاره به کمبود آکسیجن در شفاخانه‌های کوید-19، گفت که در اوایل، شفاخانه‌های کوید-19 با نبود آکسیجن مواجه بوده‌اند؛ اما حالا این معضل حل شده و در بیش‌تر شفاخانه‌های کوید-19 ماشین‌های تولید آکسیجن نصب گردیده‌است.
مریم آروین، یک‌تن از فعالین سیاسی به کلید، گفت که در شرایط بحرانی تنها راه حل مقابله با بحران، هماهنگی با نهادهای حکومتی است.
وی، گفت که هرچند چالش صحی کشور وجود دارد؛ اما این سکتور تلاش دارد با برنامه و پلان منظم با این ویروس جهانی مقابله کند.
مریم آروین، همچنان روی همکاری مردم با سکتور صحی افغانستان تاکید کرد.
در همین حال، فریدالله عمری، ترینرمتخصص در شفاخانه‌ی انتانی، در گفت‌وگو با کلید، گفت که هرچند وزارت صحت عامه با توجه به امکانات دست داشته تلاش کرد تا کرونا را در کشور مهار کند؛ اما مشکلات و چالش‌ها سد راه عملی‌کردن برنامه‌های این وزارت سبب شد تا کرونا در افغانستان تلفات بیش‌تر داشته باشد.
به گفته‌ی وی، اگر برنامه‌های وزارت صحت در زمان و به موقع عملی می‌شد ممکن، تلفات ناشی از کرونا به این پیمانه نمی‌بود.
عمری، می‌گوید که با وجود همه مشکلات بازهم وزارت صحت عامه در تناسب به کشورهای دیگر از جمله هندوستان که با همه‌گیری ویروس کرونا مواجه بوده‌اند، توانست جلو تلفات بیش‌تر را بگیرد.
با این حال، به اساس آمار وزارت صحت عامه، در حال حاضر، دستگاه‌های تولید آکسیجن در شفاخانه‌‌های کووید-19 در مرکز و5 ولایت کشور نصب گردیده و کار نصب این دستگاه‌ها در ده ولایت دیگر نیز جریان دارد که با نصب کامل آن مشکل نبود آکسیجن حل خواهد شد.
این وزارت به تعداد 3500 بالون آکسیجن از کشور ایران خریداری کرده و قراراست این بالون‌ها به شفاخانه‌های کوید-19 در مرکز و ولایات توزیع گردد.
این درحالی‌ست که به اساس آمارهای تازه وزارت صحت عامه ازآغازهمه گیری ویروس کرونا درافغانستان 4962 تن جان باخته و 120216 تن به این ویروس مصاب شده اند.



بیشتر بخوانید:






 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA