ads

گره کور صلح، کورتر شده‌است

از دوسال به این طرف که بحث‌ها روی روند صلح در دوحه آغاز شد، مردم افغانستان توقع داشتند که این بحث‌ها موجب قطع و یا دست‌کم کاهش خشونت‌ها خواهد شد و زمینه‌ را برای استقرار صلح فراهم خواهد ساخت؛ اما نه تنها به این توقع مشروع مردم توجه صورت نگرفت که گره کور صلح از گذشته کورتر شد.

کلید
18 ثور 1400
گره کور صلح، کورتر شده‌است

 

 

حال کار به جایی رسیده‌ که اگر جامعه جهانی در راس ایالات متحده امریکا به خاطر قطع جنگ و برقراری صلح در افغانستان برعوامل اصلی جنگ فشارهای واقعی و عملی وارد نکند، مردم افغانستان را نسبت به صداقت جامعه جهانی در راستای تلاش‌های صلح، شاکی خواهد ساخت.

همزمان با شدت‌گرفتن جنگ‌ها در ولایات مختلف کشور، امریکا و اتحادیه اروپا از گروه طالبان و حکومت افغانستان خواسته‌اند که به گفت‌وگوهای صلح برگردند و جنگ و خشونت را کاهش دهند.

پنج‌شنبه‌ی گذشته، نماینده‌گان امریکا، ناتو و شماری از کشورهای اروپایی در برلین آلمان با هم دیدار کردند و از حکومت افغانستان و طالبان خواستند که با کاهش در جنگ، گفت‌وگوهای شان فوراً از سر گیرند.

این نماینده‎گان پس از دیدار، با انتشار اعلامیه‎ی مشترک، حملات گسترده‎ی طالبان را محکوم نموده و از آنان خواستند که حملات بهاری اعلام‌ناشده‌ی خود را توقف دهند. در این اعلامیه گفته شده که طرف‌های درگیر، در گفت‌وگوهای شان بر سر تقسیم قدرت که به تشکیل یک دولت همه‌شمول و مشروع منجر شود، به توافق برسند.

کارشنان امور؛ اما به این باوراند که پخش و نشر اعلامیه‌ها دردی را دوا نمی‌کند و لازم است تا جامعه جهانی و به خصوص ایالات متحده امریکا که عامل اصلی جنگ افغانستان را می‌شناسد، برای قطع این جنگ روی فشارها و اقدامات جدی فکر کنند. حالا زمان آن رسیده که اگر جامعه جهانی واقعاً خواستار صلح و قطع جنگ در افغانستان باشد، باید با اقدامات عملی‎تر در قطع جنگ نقش خویش را به گونه‎ی فعال ادا نماید و با واردنمودن فشارهای واقعی بالای عوامل اصلی جنگ زمینه‎ی صلح و ثبات در افغانستان را مساعد سازد.

ایالات متحده‌‎ی امریکا که مسوولیت بزرگ‎تری نسبت به همه دارد، لازم است تا به گونه‎ی مسوولانه به جنگ افغانستان خاتمه دهد و این نگرانی را که شماری از مقامات امریکایی به گونه‎ی رسمی و غیررسمی بارها گفته‎اند که امریکا نه در آمدن خود از کس اجازه گرفته و نه هم در بیرون‎شدن به اجازه‌ی کس نیاز دارد، از میان بردارد؛ چون این باور می‌تواند برخورد نامسوولانه‌ی امریکا را در قبال مساله افغانستان به نمایش بگذارد و در تداوم جنگ و خشونت در افغانستان بیش از پیش تاثیرات منفی بگذارد.

با توجه به موارد گفته شده، مردم افغانستان به این باوراند که هنوزهم فرصت وجود دارد و امریکا و جامعه جهانی باید با در نظر گرفتن خواست‌های مردم افغانستان در زمینه‌ی قطع هرچه عاجل جنگ و خون‌ریزی اقدامات عملی و اساسی را روی دست گیرند و بیش از این اجازه ندهند که طرف‌های درگیر جنگ به تخریب افغانستان و کشتار بی‌دریغ مردم بپردازند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA