ads

خبرنگاران از ادامه ترورهای هدفمند نگران‌اند

همزمان با افزایش ترور کارمندان رسانه‌یی در افغانستان، شماری از خبرنگاران هشدارمی‌دهند که ادامه این وضیعت، باعث خفه شدن آزادی بیان و فرار خبرنگاران از کشور خواهد شد.

نویسنده: جمشید مجددی
17 ثور 1400
خبرنگاران از ادامه ترورهای هدفمند نگران‌اند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

به سلسله ترور و تهدید خبرنگاران در افغانستان، روز پنج‌شنبه (16 ثور) نعمت روان؛ آمر مطبوعات وزارت مالیه و کارمند پیشین یکی از تلویزیون‌های خصوصی، از سوی افراد مسلح ناشناس، در شهر کندهار به قتل رسید.
همانند رویدادهای مشابه در گذشته، حکومت افغانستان، گروه طالبان را مسوول ترور روان می‌داند، اما این گروه دست داشتن در قتل وی را رد کرده و حکومت را عامل آن می‌خواند.
شماری از آگاهان امور می‌گویند که همزمان با تشدید جنگ در افغانستان، تهدیدات علیه تمام اقشار به‌شمول خبرنگاران افزایش یافته است.
شهاب وردک؛ آگاه امور سیاسی به کلید گفت، ترور خبرنگاران نشان می‌دهد که دو طرف، تنها شعار حمایت از آزادی بیان و حفظ رسانه‌ها را سرمی‌دهند.
وی، تاکید کرد که گروه طالبان و سایر گروه‌های مسلح، باید به کار خبرنگاری احترام گذاشته و دست از هرگونه اقدام علیه این قشر بردارند.
در همین حال، سازمان خبرنگاران بدون مرز، از محکمه بین‌المللی جرایم می‌خواهد که در مورد قتل خبرنگاران درافغانستان نیز تحقیق کند.
رضا معینی؛ مسوول این سازمان برای افغانستان و ایران، در صحبت با کلید، به قتل یازده خبرنگار در شش ماه گذشته در افغانستان اشاره نموده گفت، صلح و امنیتی که باعث سرکوب آزادی بیان و اطلاع‌رسانی شود، پایدار نخواهد بود.
ازسویی هم، شماری ازخبرنگاران نیز ادامه حمله بر کارمندان رسانه‌یی را نگران‌کننده خوانده، می‌گویند که درصورت عدم توجه حکومت به تامین جان خبرنگاران، آنان مجبور به ترک کشور خواهند شد.
محمد اسماعیل اندلیب؛ یک‌ تن از خبرنگاران به کلید گفت، خبرنگاران همواره ازسوی گروه‌ها و افراد تهدید شده‌اند ممکن، این تهدیدات بیشتر گردد.
در همین حال، فرحناز که مصروف کار خبرنگاری در یکی از رادیوهای محلی است، می‌گوید که ادامه تهدیدها علیه خبرنگاران، باعث عقب‌گرد رسانه‌‌یی نشده و خبرنگاران، صادقانه‌تر از پیش به کار شان ادامه خواهند داد.
این درحالی‌ست که براساس گزارش‌ها، از آغاز سال 2020 میلادی تاکنون، 15 خبرنگار در نقاط مختلف افغانستان، به‌گونه هدفمند به قتل رسیده‌اند.
اما مسوولیت ترور این خبرنگاران را کسی به‌عهده نگرفته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA