ads

نگرانی ولسی جرگه از بدترشدن اوضاع امنیتی در کشور

شماری از اعضای ولسی جرگه، وضعیت امنیتی کشور را شکننده دانسته می‌گویند که در صورت ناکام‌شدن گفت‌وگوهای صلح احتمال می‌رود جنگ‌ها شدت یابد.

خیرالبنات سادات
15 ثور 1400
نگرانی ولسی جرگه از بدترشدن اوضاع امنیتی در کشور

این نماینده‌گان مردم، از مسوولان سکتورهای امنیتی می‌خواهند تا پیش از شروع فصل جنگ تمام نیروهای شان را تجهیز کرده و آماده‌گی‌های لازم را در برابر حملات احتمالی گروه طالبان داشته باشند.

همزمان با نگرانی‌ها از بدترشدن اوضاع امنیتی در کشور، ولسی جرگه به روز چهارشنبه مسوولان درجه یک سکتورهای امنیتی را جهت استجواب به این مجلس فرا خوانده بود؛ اما نشست با اکثریت آرای اعضای حاضر در مجلس سری اعلام شد.

حمیدالله حنیف، نماینده مردم مردم هرات در ولسی جرگه، روز چهارشنبه در جلسه‌ی عمومی این مجلس گفت، همزمان با روند صلح، طالبان حملات شان را بر بخش‌هایی از کشور شدت داده‌اند.

به گفته‌ی وی، روزانه ده‌ها تن در اثر این خشونت‌ها در کشور کشته و یا مجبور به ترک خانه‌های شان می‌شوند.

در همین حال، عارف رحمانی، یکی دیگر از اعضای ولسی جرگه، تعیینات سلیقه‌یی در سکتورهای امنیتی را از دلایل اصلی افزایش جنگ در کشور عنوان می‌کند.

به گفته‌ی وی، در انتصاب قوماندانان امنیه معیارهای تخنیکی و نظامی لحاظ نمی‌شود و شمار زیادی ازاین قوماندانان حتا با الفبای نظامی بلدیت ندارند.

با این حال، شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه، از ملیشه‌سازی در شماری از ولایات کشور ابراز نگرانی کرده، می‌گویند که این امر موجب تضعیف نظام خواهد شد.

اشرف عینی، نماینده‌ی مردم تخار در ولسی جرگه، می‌گوید که در برخی ولایات کشور ملیشه‌سازی به شکل گسترده ادامه دارد و این امر امنیت روانی مردم را مختل کرده‌است.

آقای عینی، هر نوع ملیشه‌سازی خارج از چوکات نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را به خیر و صلاح مردم نمی‌داند.

از سوی دیگر، حمیدالدین یلداش، عضو ولسی جرگه، می‌گوید که تجارب گذشته نشان داده که افراد مسلح غیرمسوول به معضل بزرگی در شماری از ولایت‌های کشور مبدل شده و در حال حاضر این ملیشه‌سازی می‌تواند موجب افزایش ناامنی‌ها شود.

این در حالی‌ست که در شبانه‌روز گذشته ولایات بغلان، تخار، فاریاب، هلمند، جلال آباد، لغمان، بدخشان و غزنی گواه نبردهای شدید بوده‌است.

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA