ads

غنی: در صورتی که مطمئن شوم صلح در کشور می‌آید، از قدرت کنار می‌روم

رییس جمهور غنی، با منتشرکردن مقاله‌ی در مجله «فورین افیرس» گفته است اگر مطمین شود در‌ نتیجه‌ی مذاکرات، صلح در افغانستان برقرار می‌شود، حاضر است کنار برود.

فصیح متوکل
15 ثور 1400
غنی: در صورتی که مطمئن شوم صلح در کشور می‌آید، از قدرت کنار می‌روم

غنی، همچنان پذیرفته است که طرف‌های مذاکره‌کننده در باره‌ی دولت انتقالی گفت‌وگو و تصمیم‌گیری کنند.

او گفته‌است، هرچند نظام دموکراتیک حفظ خواهد شد؛ اما دولت انتقالی صلح ماموریت گیرد تا نظم و ثبات را حفظ و انتخابات سراسری برگزار کند.

به گفته‌ی وی، عمر دولت انتقالی کوتاه خواهد بود و تا زمان برگزاری انتخابات‌ ریاست جمهوری، پارلمانی و شورای ولایتی، دوام خواهد کرد.

این نخستین‌بار است که اشرف غنی با طرح امریکا مبنی بر ایجاد دولت انتقالی همراه می‌شود.

با این حال، آگاهان سیاسی به این باورند که دو طرف قضیه صلح افغانستان نیاز به نشان دادن انعطاف داشتند و ایجاد دولت موقت صلح گزینه‌ی خوب برای آن است.

عبدالباری عارض، تجلیل‌گر سیاسی، می‌گوید که از آغاز طرح آمریکا، گزینه‌ی سوم میان دولت و طالب بود که اکنون طرف‌ها بر آن قناعت کردند.

از سویی هم، بصیر یوسفی، آگاه سیاسی، می‌گوید که به دلیل بزرگ‌سازی گروه طالبان از سوی امریکا، اکنون این گروه دولت افغانستان را به عنوان دولت نمی‌پذیرند.

به گفته وی، حکومت افغانستان در بی‌خبری تمام از معاملات صلح قرار دارد.

در این میان، ظاهر تمیم، نماینده مردم در ولسی جرگه، می‌گوید که آمریکا در افغانستان به اساس توافق‌نامه امنیتی به حضورش دوام داد و  اما بدون در نظر داشت این توافق نامه افغانستان را ترک می‌کند.

به گفته وی، آینده نظامیان کشور پس از معاملات صلح در حالت ابهام قرار دارد.

از سوی دیگر، ریس جمهوری در مقاله‌اش افزوده که در کنار چالش‌های پس از خروج اما خروج سربازان آمریکایی فرصتی را برای مردم افغانستان به منظور دست یابی به حاکمیت واقعی کشورشان، به میان می آورد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA