ads

آغاز دادخواهی برای تحقیق روی اعدام‌های سال 67 در ایران

بیش از ۱۵۰ مقام‌ سابق سازمان ملل و کارشناس حقوق بشر، در نامه‌یی سرگشاده از سازمان ملل خواستند برای رسیده‌گی به اعدام‌های گسترده‌ی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ در ایران، یک کمیته‌ی تحقیق و تفحص بین‌المللی تشکیل دهد.

عبدالمالک عطش
15 ثور 1400
آغاز دادخواهی برای تحقیق روی اعدام‌های سال 67 در ایران

 

 

این نامه با اشاره به «مصونیت سیستماتیک» برای آمران و مجریان این «اعدام‌های فراقانونی» خاطرنشان کرده که بسیاری از این مقام‌ها در حال حاضر در جمهوری اسلامی «سمت‌های کلیدی» قضایی و دولتی را در اختیار دارند.

نویسنده‌گان این نامه، از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌اند که با تشکیل یک کمیته تحقیق درباره اعدام‌های فراقانونی گسترده و سربه نیست‌کردن افراد در سال ۱۹۸۸، به فرهنگ مصونیت در ایران پایان دهد.

امضا‌کننده‌گان نامه از میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواسته‌اند که از تشکیل چنین کمیته‌‌یی حمایت کند.

این نامه از مقام‌هایی که در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ نقش داشته‌اند نام برده و از جمله به سید علیرضا آوایی، وزیر کنونی عدلیه ایران اشاره کرده‌است.

صدراعظم سابق کانادا، کمیساریای عالی سابق سازمان ملل و معاون سابق دبیرکل سازمان ملل، از جمله امضاکننده‌گان این نامه هستند.

این نامه، در حالی ارائه شده که اعتراض‌های گسترده نسبت به اقدامات جدید جمهوری اسلامی برای تخریب خاوران، محل دفن دسته‌جمعی زندانیان سیاسی کشته شده در اعدام‌های سال۶۷، ادامه دارد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA