ads

وعده‌ی همکاری در عمل دیده خواهد شد

هیات پاکستانی در کابل گفته‌است که طالبان در نشست استانبول اشتراک خواهند کرد. حکومت افغانستان با این اطمینان اظهار داشته‌است که طالبان در کنار اشتراک در نشست به کاهش خشونت و آتش‌بس نیز تن خواهند داد.

کلید
7 ثور 1400
وعده‌ی همکاری در عمل دیده خواهد شد

با آن‌که در چند ماه اخیر طالبان خشونت‌ها را افزایش داده و تا هنوزهم ادامه دارد، دیده شود که این خوشبینی حکومت به کجا خواهد انجامید و با توجه به وعده‌های نافرجام، این اطمینان‌دهی پاکستان به حقیقت خواهد پیوست یا خیر؟

هیات اعزامی پاکستان به رهبری صادق خان، نماینده ی خاص پاکستان برای افغانستان در دیدار با حمدالله محب و محمد عمر داودزی اطمینان داده‌اند که طالبان در نشست صلح استانبول اشتراک خواهند کرد. آقای داودزی به رسانه‌ها گفته است که جانب پاکستان وعده سپرده‌است، در کنار اینکه طالبان در نشست اشتراک خواهند کرد، خشونت‌ها را کاهش خواهند داد، آتش‌بس نیز خواهند کرد.

شماری از کارشناسان با توجه به وعده‌های قبلی پاکستان که هیچ‌کدام از آنها عملی نشده‌اند، به این باور که این کشور نفوذ بیشتر روی طالبان دارد، اظهار امیدواری می‌کنند که این بار با درنظرداشت فشارهای منطقوی و جهانی ممکن صادقانه عمل کند.

این مورد، از این جهت نیز قابل باور و امیدواری پنداشته شده می‌تواند که هیات اعزامی پاکستان گفته‌است که وعده‌های خویش را در عمل ثابت خواهند کرد؛ چیزی‌که تا قبل از این هیچگاهی کدام مقام‌ها و هیات پاکستانی به آن اشاره و تاکید نکرده‌است.

از سوی دیگر، هیات پاکستانی در حالی به کابل سفر کرده‌است که وضعیت میان این دو کشور آهسته آهسته داشت به سوی بی‌اعتمادی کامل برود.

رییس جمهور غنی در آخرین اظهاراتش چندبار با اشاره به پاکستان گفت که دوستی و دشمنی‌اش را با افغانستان و حکومت آن آشکار کند. این مورد تا نهایت آن دل‌بریدن از همکاری صادقانه‌ی پاکستان در پروسه‌ی صلح افغانستان به تحلیل گرفته شد. اکنون اگر پاکستان چنان‌که این هیات گفته‌است واقعاً به وعده‌هایش عمل می‌کند و در عمل ثابت می‌سازد، وارد میدان همکاری گردد.

افغان‌ها که در هنگام مهاجرت از مهمان‌نوازی‌های پاکستان همیشه ابراز رضایت و خوشی می‌کنند، توقع دارند که این کشور به گونه‌ی صادقانه در پایان‌دادن به جنگ و استقرار صلح و برای بقای دوستی میان این دو کشور، در افغانستان تلاش مخلصانه نماید.

افغان‌ها باور دارند که تروریزم دشمن هردو کشور بوده و پاکستان می‌تواند برای تداوم دوستی و نجات خود و افغانستان از بلای وحشت و تروریزم گام بردارد.ش

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA