ads

کرونا؛ موج خطرناکتر از موج‌های پیشین

با وجود آنکه وزارت صحت عامهء کشور می گوید که تدابیر لازم برای جلوگیری از گسترش موج سوم کورونا که تا کنون کشورهای هند و پاکستان را به شدت تکان داده، روی دست دارد؛ ولی مردم شکایت دارند و می‌گویند از رساندن خدماتی که این وزارت برای جلوگیری کرونا حرف می زند، چیزی به چشم نمیخورد و با وجود مشکلات دیگر حتی پروسهء تطبیق واکسین نیز به کندی پیش میرود.

کلید
5 ثور 1400
کرونا؛ موج خطرناکتر از موج‌های پیشین

بزرگترین عامل گسترش موج سوم کرونا در کشور از سوی وزارت صحت عامه رفت و آمد افغان ها به کشورهای همسایه و به خصوص کشورهای هند و پاکستان می‎باشد که بیشتر نگران کننده بوده و کنترول آن مشکل به نظر می‎رسد. وزارت صحت عامه می‎گوید که روزانه به گونهء اوسط 50 هزار تن که رقم بسیار درشتی است، از سرحدات زمینی وارد کشور می‎شوند. اما کسانی که از طریق هوا وارد می‎گردند، بدون تصدیق تست منفی کرونا وارد کشور شده نمی توانند.
وزارت صحت عامه در حالی از این تدابیر سخن می‎زند که شبکه های اجتماعی از شیوع نوع کرونای هندی در کندهار خبر می‎دهند و این می رساند که تدابیر صحی و پروسهء چک و کنترول کرونا تا چه حدی در میدان های هوایی در نظر گرفته می‎شود.
مردم با آن که اتخاذ تدابیر را در جلوگیری از گسترش موج جهش یافته‎ی کرونا موثر می‎دانند و تا حدی از خدمات وزارت صحت عامه راضی به نظر می‎رسند، می‎گویند که وزارت صحت عامه و در کل حکومت در پروسهء خدمت رسانی لازم، کوتاه آمده و چنانکه لازم است موفقانه عمل نمی کنند. مردم با توجه به سطح فساد در دور اول کرونا در و اجرات وزارت صحت و حکومت؛ بی‎اعتمادی نشان می دهند، می‎خواهند که این بار روی موارد جدی و اساسی که همانا سرعت در تطبیق واکسین و بستن سرحدات است، توجه شود.
به باور مردم اساسی ترین راه جلوگیری از گسترش این ویروس و آنهم نوع جهش یافته‎ی آن، بستن سرحدات با کشورهای همسایه است، ولی وزارت صحت عامه آن را غیر قابل کنترول می‎داند.
نباید از یاد برد که مراعات نمودن رهنمودهای صحی نیز موثریت خوبی در جلوگیری از این ویروس داشته و ما را وا می‎دارد تا در خانه‎ها، مکان‎های تحصیلی، دفاتر و محلات پر ازدحام آن را در نظر بگیریم. اما با تاسف دیده می‎شود که در کمتر مکانی توجه لازم به تدابیر صحی صورت می‎گیرد.
نظر به گزارش های منتشر شده، موج سوم و نوع جهش یافته کرونا در هند و پاکستان تلفات سرسام آوری را در پی داشت و این زنگ خطری است که نظر به سطح بلند رفت و آمدها به این کشورها باید دست کم گرفته نشود و مردم و حکومت باید با هم برای جلوگیری از گسترش آن اقدامات پیش‎گیرانه و اساسی را روی دست گیرند. در غیر آن نظر به سطح پایین امکانات صحی در کشور، ممکن است موج سوم کرونا پیامدهای پرخطر و غیر قابل تصور در پی داشته باشد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA