ads

مشکل طرف‌ها در نشست استانبول

با وجود آن‌که تلاش‌ها برای متقاعدساختن طالبان برای اشتراک در نشست استانبول جریان دارد، این گروه اما بر عدم اشتراک در این نشست پافشاری دارند.

کلید
31 حمل 1400
مشکل طرف‌ها در نشست استانبول

چنین معلوم می‌شود که با این کار طالبان در پی کسب امتیازات بیش‌تر می‌باشند و تا رسیدن به آن آخرین فشارها را نیز امتحان می‌کنند.
اما طرف جمهوریت هنوز غرق در زد و بندهای داخلی بوده و تا هنوز نتوانسته‌است که طرح خویش را نهایی بسازد.
در حالی‌که چهار روز به نشست استانبول باقی نمانده است، طالبان بر موقف قبلی شان مبنی بر عدم اشتراک در نشست استانبول تاکید دارند و تلاش‌های قطر، پاکستان، امریکا، ترکیه و سازمان ملل متحد برای متقاعدساختن طالبان نتیجه نداده‌است.
پس از آن‌که ایالات متحده امریکا اعلان کرد که تا 11 سپتمبر 2021 تمام نیروهایش را از افغانستان بیرون خواهد کرد، طالبان بلا فاصله اعلام کردند که در صورت عدم خروج این نیروها تا ماه می، در نشست صلح استانبول و هیچ نشستی که در مورد افغانستان اشتراک نخواهند کرد؛ اما در کنار این موضع‌گیری خبرهای هم منتشر گردید که طالبان با ایالات متحده به توافق رسیده‌اند که در صورت عدم خروج نیروها باید 7000 زندانی آنان از زندان‌های حکومت افغانستان رها شوند و نام رهبران شان از لست سیاه سازمان ملل پاک گردد و شاید هم امتیازات و مسایل دیگری مانند توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان که در 20 فبروری 2021 اعلان گردید، در آن مطرح شده باشد که تا حال رسانه‌یی نشده‌اند.
تاکید طالبان بر عدم اشتراک در نشست استانبول که نشست مهمی نیز خوانده می‌شود، نگرانی‌هایی را بار آورده‌است که شاید به جنگ و خشونت ادامه دهند که پیامد و عواقب آن برای مردم خیلی گران خواهد بود.
اکنون که چند کشور و سازمان ملل متحد تلاش دارند تا طالبان را برای شرکت در نشست تشویق کنند، در صورتی که طالبان نپذیرند و به موقف‌های قبلی شان بر تداوم جنگ تاکید بورزند و در نشست اشتراک نکنند، امریکا و در کل جامعه جهانی باید با این موقف چه‌گونه برخورد کنند؟ موانع اصلی سر راه صلح بعد از مشخص‌شدن چه‌گونه باید برداشته شود؟
چند روز قبل، کمیته‌ی 15 نفری که از سوی شورای عالی برای توحید طرح نهایی توظیف شده، طرحی در دو گزینه به شورا ارایه کرد که انتقادهایی را در پی داشت و سبب ایجاد تقابل میان ارگ و شورای مصالحه ملی گردید و این باور را به‌وجود آورد که ارگ و شورای مصالحه دارای نظر واحد در مورد صلح نبوده و با هم در تقابل قرار دارند.
نگرانی این است که اگر واقعاً چنین چیزی وجود داشته باشد و جانب جمهوریت در نشست اشتراک کند با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد گردید و به‌جای آن‌که از جمهوریت نماینده‌گی شود، در آن از ادرس ارگ و شورا موقف‌گیری‌های صورت خواهد گرفت که با این شکل بردی در نشست نخواهند داشت.
این یک نگرانی جدی بوده و مردم می‌خواهند که جانب جمهوریت خواست‌ها و آرمان‌های مردم را در نظر گرفته و با یک طرح واحد و ملی که هیچ زد و بندی در آن احساس نشود، در نشست استانبول اشتراک نماید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA