ads

طرح صلح دولت افغانستان، پیش از نشست ترکیه نهایی می‌شود

شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که کمیته رهبری این شورا، پیش‌نویس طرح صلح افغانستان را پیش از برگزاری نشست ترکیه، نهایی می‌کند.

نویسنده: خیرالبنات سادات
31 حمل 1400
طرح صلح دولت افغانستان، پیش از نشست ترکیه نهایی می‌شود
عکس از شبکه‌های اجتماعی

گفتنی‌ست که نزدیک به ده روز پیش، کمیته پانزده نفری تهیه و توحید پیش‌نویس طرح صلح افغانستان، از میان بیش از 30 طرح، مسوده طرح صلح افغانستان را به دسترس شورای عالی مصالحه ملی قرار داد.
قرار است کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی، پس از بحث و بررسی پیش‌نویس صلح، آن‌را تائید کند.
فریدون خوزون؛ سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی، امروز سه‌شنبه (31 حمل) در صحبت با کلید گفت، کمیته رهبری این شورا قبل از برگزاری نشست استانبول، طرح ارائه شده از سوی کمیته پانزده نفری را نهایی خواهد کرد.
از سویی هم، خوزون با اشاره به تاریخ برگزاری نشست صلح استانبول گفت، حکومت افغانستان برای اشتراک در این نشست، آماده‌گی کامل دارد، اما گروه طالبان برای اشتراک در آن آمادگی نشان نداده است.
خواستیم دیدگاه دفتر سیاسی طالبان در قطر را در این زمینه داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق نشدیم.
اما رحمت‌الله نبیل؛عضو شورای رهبری شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید، اختلاف نظرها میان ارگ و شورای عالی مصالحه ملی، باعث شده تا پیش‌نویش طرح صلح افغانستان تا کنون نهایی نشود.
به گفته نبیل، اختلاف روی نوعیت نظام پسا صلح، پافشاری حکومت روی طرحش و جنجال‌ها بر سر تعیین هیئت حوزه جمهوریت در نشست ترکیه، از درشت‌ترین موارد اختلافی میان ارگ و شورای عالی مصالحه ملی است.
با این همه، شماری از آگاهان سیاسی به این باوراند که نشست ترکیه، به دلیل عدم آماده‌گی طالبان برای حضور در آن، پرآکندگی در حوزه جمهوریت، در تاریخ تعیین شده آن برگزار نخواهد شد.
سید ناصر موسوی؛ آگاه امور سیاسی، نشست ترکیه را فرصتی برای ختم جنگ و دستیابی به صلح در افغانستان خوانده، گفت که طرف‌های درگیر جنگ، باید با استفاده از فرصت پیش آمده، به میز مذاکره حاضر شوند و واقعیت‌های عینی افغانستان را بپذیرند.
گفتنی‌ست که در نشست ترکیه، علاوه بر دولت افغانستان و گروه طالبان، نماینده‌گان برخی کشورهای منطقه و جهان به‌شمول پاکستان و امریکا نیز حضور خواهند داشت.
این نشست، به مدت ده روز در شهر استانبول ترکیه، برگزار می‌شود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA