ads

بیست‌سال جنگ و قربانی‌های آن

افغانستان، میراث‌دار جنگی است که بعد از ۲۰۰۱ امریکا و ناتو آن را آغاز کردند؛ اما پایان ندادند و در اثر آن در کنار تلفات سنگین نیروهای امنیتی افغان، چیزی کم‌تر از یکصدهزار فرد ملکی تلف شده اند.

کلید
29 حمل 1400
بیست‌سال جنگ و قربانی‌های آن
عکس از شبکه‌های اجتماعی

 

 

 با وجود آن‌که تلاش‌ها برای صلح در افغانستان و خروج نیروهای خارجی از این کشور ادامه دارد؛ بیم گسترده‌شدن جنگ و خشونت وجود داشته و طرف‌های درگیر برای کسب امتیازات بر دوام آن تاکید دارند.

بربنیاد تحقیق یک انستیتیوت و یک پوهنتون امریکایی از آغاز جنگ امریکا در افغانستان تا کنون، ۲۴۱ هزار تن کشته شده‌اند.

در این تحقیق که از سوی پوهنتون برون و انستیتیوت واتسن صورت گرفته، آمده‌است که در  میان کشته‌شده‌گان ۷۱ هزار و ۳۴۴ تن آن افراد ملکی و ۷۸ هزارو ۳۱۴ تن آن نیروهای امنیتی افغان می‌باشند.

در این تحقیق همچنان آمده‌است که در این جنگ ۲ هزار ۴۴۲ تن از عساکر امریکایی و ۸۴ هزار و ۱۹۱ تن طالب کشته شده‌اند.

در تحقیق، مصارف ایالات متحده در این جنگ بالغ بر 2 تریلیون دالر ذکر شده‌است. مقدار پولی که اگر در بیست‌سال گذشته برای بازسازی افغانستان به مصرف می‌رسید، امروز در این حالت زار و پریشان قرار نمی‌داشت و دود جنگ کام‌اش را تلخ نمی‌کرد.

این تحقیق در حالی به نشر می‌رسد که هفته‌ی گذشته جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده اعلان کرد که عساکر امریکایی تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون خواهند شد.

این تصمیم جو بایدن، نشان داد که امریکا به جنگ خود در افغانستان خاتمه می‌دهد؛ اما بیم جنگ هنوز وجود دارد و معلوم نیست که اولویت طرف‌های درگیر جنگ چه است؛ آیا به جنگ ادامه می‌دهند و یا به خواست‌های مردم پاسخ گفته و به صلح رو می‌آورند؟ این نگرانی از آن جهت مطرح است که طرف‌های درگیر به گونه‌ی واضح تا هنوزهم از موضع‌گیری‌های سرسختانه‌ی شان برای به‌دست‌آوردن امتیارات عقب‌نشینی نکرده‌اند و اخطار به تداوم جنگ و خشونت می‌دهند؛ اما آیا با توجه سطح بلند تلفاتی که در بالا ذکر شد، وقت آن نرسیده‌است که به این پدیده‌ی شوم پایان داده شود و برای رسیدن به صلح، مذاکرات در اولویت قرار گیرد؟

مردم به این باوراند که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، نیاز بیش‌تر به بحث و گفت‌وگو در مورد صلح احساس می‌شود. این نیاز در حالی احساس می‎شود که روزهای کمی تا برگزاری نشست استانبول باقی مانده‌است و این فرصتی است که می‌تواند افغان‌ها را برای رسیدن به یک صلح دایمی کمک کند. این نشست می‌تواند موانع رسیدن به صلح را شناسایی کند و زمینه‌ی تفاهم را بیش‌تر سازد؛ آن‌هم در صورتی که طرف‌های درگیر جنگ منفعت‌های شخصی، حزبی و گروهی را کنار بگذارند و همه در محور منافع ملی کشور، دور هم جمع شوند و صلح را از اساسی‌ترین امتیازات خویش بشمارند و با این موضع‌گیری به طعنه‌ی بایدن که پیشتر از این گفته بود و هم اکنون بر آن تاکید می‌کند: “افغان‌ها متحد شدنی نیستند”، پاسخ بدهند و بگویند که این ملت متحد بوده، متحد است و متحد باقی خواهد ماند.

اگر طرف‌های درگیر به این اصل صلح رو نیاورند و تاکید بر جنگ و خشونت نمایند، باید بدانند که در دشمنی آشکار با ملت قرار خواهند داشت و در آینده رو سیاه و سرافکنده‌ی تاریخ خواهند بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA