ads

افزایش سرسام‌آور بهای مواد خوراکه در هرات؛ شهریان هرات حکومت را مقصر می‌دانند

همزمان با فعالیت دوباره‌ی کمیته حمایت از مستهلکین در ولایت هرات، مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری و شماری از شهروندان این ولایت، فعالیت این کمیته را ( نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب ) عنوان نموده و با انتقاد شدید از افزایش سرسام‌آور بهای مواد اولیه در ماه رمضان، حکومت را به بی‌پروایی و عدم نظارت از بازار متهم می‌کنند.

مهرو سروری
29 حمل 1400
افزایش سرسام‌آور بهای مواد خوراکه در هرات؛ شهریان هرات حکومت را مقصر می‌دانند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

 

امید یک تن از شهروندان هرات، با اشاره به مشکلات اقتصادی فراراه طیف‌های مختلف و متهم نمودن مسوولان به ضعف مدیریتی  می‌گوید: کم‌توجهی‌ها باعث شده تا دوکانداران به هر قیمتی که خواسته‌ باشند، اجناس‌شان را به فروش برسانند.

او با تاکید بر افزایش چشم گیر مواد اولیه از جمله روغن، برنج، گاز و امثال آن، تصریح می‌کند، یک بشکه روغن ۵ لیتر را که در گذشته به ۴۰۰ افغانی خریداری می نمود، اکنون به ۷۵۰ افغانی به فروش می رسد.

با این حال محمد رفیع رحمانی، آمر اجرایی اتاق تجارت و سرمایه‌گذار ولایت هرات می‌گوید: به دلیل آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه و تحصن موتر‌داران در بنادر تورغندی و اسلام قلعه  بهای مواد خوراکی ۳۰ درصد و  مواد نفتی ۴۰ درصد افزایش یافته است.

او، تاکید می‌کند که حکومت باید برای جلوگیری از افزایش بهای مواد اولیه گام‌های اساسی همچون تسریع روند واردات وبرطرف ساختن مشکلات گمرکی را  روی دست بگیرد.

وی، همچنان می‌گوید:  ایجاد کمیته حمایت از مستهلکین در چنین شرایطی بر کاهش بهای مواد اولیه موثر نخواهد بود.

غلام‌حبیب هاشمی، عضور شورای ولایتی هرات هم با انتقاد از عدم نظارت کافی از قیمت‌ها و سوء استفاده برخی تاجران از شرایط بوجود آمده می‌گوید: کمیته حمایت از مستهلکین نیز به دلیل موجودیت فساد کارآیی لازم را نخواهد داشت.

با این همه محمد عمر منصور، عضو کلیدی کمیسیون حمایت از مستهلکین ورییس اداره صنعت وتجارت هرات از افزایش ۵۰ درصدی نرخ روغن طی سه ماه گذشته سخن زده می‌گوید:بهای باقی مواد اولیه افزایش چشم‌گیر نداشته‌است.

وی، دلیل افزایش بهای روغن را افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی عنوان می‌کند.

آقای منصور تاکید می‌کند، نظارت‌های کمیته حمایت از مستهلکین برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و احتکار به صورت جدی ادامه داشته و با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

از سویی هم، جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، از سفر معاون والی این ولایت به اسلام قلعه سخن زده می‌گوید: اقدامات لازم به منظور ایجاد اصلاحات و بهبود روند تجارت روی دست گرفته خواهد شد.

این در حالی‌ست که مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت هرات،از وجود چالش‌ها در گمرک اسلام قلعه و  تراکم بیش از۲ هزار و ۵۰۰ موتر در مرز دوغارون سخن زده و از احتمال رویدادهای‌ ناگوار اظهار نگرانی می‌کنند.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA