ads

غنی، برای مدیریت بحران ناشی از تروریزم، خواستار ادامه همکاری‌ها با افغانستان شد

همزمان با اعلان زمان خروج نیروهای امریکایی و ناتو، رئیس جمهور غنی می‌گوید که افغانستان، در مرحله سقوط قرار ندارد و نیروهای امنیتی و دفاعی، توانایی دفاع مستقلانه از کشور را دارند.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
27 حمل 1400
غنی، برای مدیریت بحران ناشی از تروریزم، خواستار ادامه همکاری‌ها با افغانستان شد

بر اساس یک اعلامیه ارگ، غنی در نشستی در مرکز بینالمللی نظامی گنجوی که به ابتکار حکومت آذربایجان، از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شده بود، با بیان این مطلب افزود که نیروهای افغان، از چندین سال به‌اینسو، 94 درصد عملیات‌ها را به‌گونه مستقلانه انجام می‌دهند.
وی، با اشاره به تصمیم رئیس جمهور امریکا در مورد خروج نیروهای این کشور از افغانستان تا یازدهم سپتمبر سال جاری میلادی گفت، برای مدیریت بحران ناشی از تروریزم و شبکه‌های جرمی، همکاری‌ها با افغانستان باید ادامه یابد.
از سویی هم، ساعاتی پس از آن انتونی بلینکن؛ وزیر امور خارجه امریکا در یک سفر از پیش اعلام ناشده، وارد کابل شد و با رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله، دیدار کرد.
بلینکن، در این سفر چند ساعته به کابل تاکید کرد که همکاری‌ امریکا با دولت افغانستان، پس از خروج نیروها نیز ادامه خواهد داشت.
با این حال گروه طالبان، بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا اول ماه می تاکید کرده، می‌گوید که تصمیم اخیر امریکا نقض توافق‌نامه دوحه است.
این گروه، هشدار داده که مسوولیت عواقب این کار، به‌عهده امریکا خواهد بود.
اما وزیر امور خارجه امریکا، در واکنش به این موقف‌ طالبان می‌گوید که مشکل افغانستان، راه حل نظامی ندارد.
بلینکن، در یک نشست خبری در کابل گفت، اگر طالبان تلاش کنند که قدرت را با زور بگیرند، این کار شان مشروعیت نخواهد داشت.
بلینکن گفت:” اگر طالبان به نیروهای ما در حالی که خارج می‌شوند حمله کنند؛ باواکنش بسیار نیرومند روبر خواهند شد. بسیار مهم است طالبان این را بدانند که اگر آنها یک روند سیاسی را قبول نکنند و تلاش کنند که قدرت را در کشور به زور بگیرند. این اقدام شان هرگز مشروعیت نخواهد داشت و هرگز دوام نخواهد کرد.”
در همین حال، آگاهان امور به این باورند که در صورت همکاری صادقانه‌ امریکا پس از خروج سربازان‌اش، دولت افغانستان به خصوص وضعیت نیروهای امنیتی به حالت عادی دوام خواهد کرد.
کبیر رنجبر؛ آگاه امور سیاسی، در صحبت با کلید گفت که سفر وزیر خارجه امریکا به افغانستان و دیدار با مقام‌های ارشد دولتی در مورد چگونگی خروج نیروهای این کشور بوده و در این دیدار، بیشتر روی وضعیت پس از خروج تمرکز شده‌است.
امریکا و ناتو، در حالی زمان خروج نیروهای شان از افغانستان را اعلام کردند که قرار است به‌تاریخ 24 اپریل سال جاری میلادی، نشستی با میزبانی کشور ترکیه در مورد صلح برگزار شود.
حکومت افغانستان، احزاب و چهره‌های سیاسی افغان و جامعه جهانی، برای اشتراک در این نشست اعلام آماده‌گی کرده‌اند، اما گروه طالبان گفته که در آن اشتراک نمی‌کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA