ads

آگاهان امور: امریکا، افغانستان را به‌گونه کامل ترک نخواهد کرد

شماری از آگاهان سیاسی و فعالان مدنی در غرب افغانستان، از خروج نیروهای امریکایی و ناتو ابراز نگرانی می‌کنند، اما برخی دیگر می‌گویند که ایالات متحده، افغانستان را به گونه کامل ترک نخواهد کرد.

نویسنده: سمیه ولی‌زاده
27 حمل 1400
آگاهان امور: امریکا، افغانستان را به‌گونه کامل ترک نخواهد کرد
عکس از شبکه‌های اجتماعی

دولت جو بایدن و سازمان ناتو در آستانه نشست استانبول اعلام کردند که تا پنج ماه دیگر نیروهای شان را از افغانستان بیرون خواهند کرد.
محمدناصر نظری؛ عضو شورای ولایتی بادغیس گفت، در شرایط کنونی که هنوز سرنوشت مذاکرات صلح نا معلوم است، خروج نیروهای خارجی می‌تواند نتیجه این مذاکرات را با شکست مواجه سازد.
نظری، تاکید کرد که پس از خروج سربازان امریکایی و ناتو، نگرانی‌ها از تشکیل جبهات جدید جنگ نیز وجود دارد.
جاوید تابش؛ یکی از فعالان مدنی در ولایت فراه، به این باور است که خروج سربازان امریکایی و سازمان ناتو از افغانستان، بر اوضاع امنیتی و اقتصادی کشور تاثیر منفی خواهد داشت.
تابش گفت، با بیرون شدن نیروهای خارجی، حمایت‌های مالی مؤسسه‌ها و جامعه بین‌الملل از افغانستان کاهش خواهد یافت.
از سویی هم به گفته وی، نیروهای امنیتی و دفاعی نیز به دلیل کم‌بود تجهیرات جنگی برای مبارزه در میدان‌های جنگ، ضعیف و حضور طالبان قوی می‌شود.
با این حال، شماری از آگاهان سیاسی و فعالان مدنی هرات معتقدند که دولت امریکا به طور کامل از افغانستان بیرون نمی‌شود.
سیداشرف سادات؛ مسوول مجمع نهادهای مدنی حوزه غرب به کلید گفت، امریکا به هدف کاهش مصارف، تصمیم گرفته که نیروهایش را از افغانستان بیرون کند.
سادات افزود که امریکا پس از خروج نیروهایش نیز همواره متحد استراتیژیک و امنیتی افغانستان باقی می‌ماند.
از سویی هم، محمدرفیق شهیر؛ رئیس شورای متخصصان هرات معتقد است که دولت امریکا، جغرافیای افغانستان را برای نفوذ رقبای خود چون ایران، روسیه و چین خالی نمی‌کند.
شهیر تاکید کرد که ایالات متحده و سازمان ناتو طبق یک بازی دیپلوماتیک، در آستانه نشست استانبول اعلام کردند که تا پنج ماه آینده، نیروهای شان را از افغانستان بیرون خواهند کرد.
با این همه، شماری از باشنده‌گان غرب افغانستان، از خروج سربازان ناتو و‌ امریکایی، ابراز نگرانی می‌کنند.
آنان می‌گویند که در جریان بازی‌های سیاسی و دیپلوماتیک داخلی و خارجی، تنها ملت افغانستان متضرر می‌شود.
این درحالی‌ست که دولت افغانستان، از تصمیم اخیر امریکا استقبال کرده و گفته که در زمینه بیرون شدن نیروهای خارجی، همکاری لازم را خواهد کرد.
گفتنی‌ست که مریکا و متحدانش در ناتو، در سال 2001 میلادی، به هدف مقابله با شبکه القاده و کسانی که در حمله 11 سپتمبر در نیویارک نقش داشتند؛ نیروهای خود را به افغانستان اعزام کردند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA