ads

نیروهای خارجی تا یازدهم سپتمبر از افغانستان خارج می‌شوند

در حالی امریکا پس از حضور بیست‌ساله در افغانستان، تصمیم گرفته که به طولانی‌ترین جنگ خود پایان دهد و نیروهایش را از کشور بیرون کند، طالبان خود را برنده جنگ افغانستان اعلام کرده‌اند.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
26 حمل 1400
نیروهای خارجی تا یازدهم سپتمبر از افغانستان خارج می‌شوند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

طالبان، به رسانه‌ها گفته‌اند که امریکا، جنگ افغانستان را باخته و آنان پیروز این جنگ‌اند.
جوبایدن؛ رئیس جمهور امریکا، چهارشنبه شب (25 حمل) در یک نشست خبری گفت، می‌خواهد سربازان کشورش را تا پنچ ماه دیگر از افغانستان خارج کند.
بایدن گفت، امریکا نزدیک به 2500 سرباز خود را در افغانستان از دست داده و حالا وقت آن فرارسیده که نیروهای باقی‌مانده‌اش، به کشورشان بازگردند.
وی گفت: “ما دیگر نمی‌توانیم به این جنگ ادامه دهیم. خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به تاریخ اول ماه می آغاز می‌شود؛ اما شتابی در کار نخواهد بود. اگر طالبان حملات شان را علیه نیروهای خارجی آغاز کنند؛ امریکا به دفاع از خود و شرکای خود با همه ابزار دست داشته دفاع می‌کند.”
از سویی هم، ناتو اعلام کرده که کشورهای عضو این سازمان نیز تصمیم گرفته‌اند تا روند خروج نیروهای شان را از افغانستان، از اول ماه می سال جاری میلادی، آغاز کنند.
با این حال، حکومت افغانستان می‌گوید که به تصمیم رئیس جمهور امریکا در مورد خروج نیروهای آن کشور از افغانستان تا ماه سپتمبر سال جاری میلادی، احترام می‌گذارد.
اما دیوید پتریوس؛ قومندان پیشین نیروهای ناتو و رئیس اسبق سی آی ای، خروج سربازان امریکایی از افغانستان را برای ختم جنگ در این کشور، مفید نمی‌داند.
با این همه، تحلیلگران سیاسی و نظامی به این باوراند که در صورت دریافت منابع مالی، سربازان افغان می‌توانند بدون حضور سربازان امریکایی، از عهده‌ جنگ کنونی برآیند.
ظاهر عظیمی؛ آگاه نظامی در صحبت با کلید گفت که نیروهای افغان، در دو دهه‌ اخیر به توانایی‌های لازم دست یافته‌اند و در صورت دریافت منابع مالی، می‌توانند در میدان‌های جنگ کامیاب باشند.
از سویی هم، عبدالباری عارض؛ آگاه امور سیاسی گفت که بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان، قطعی است و اما مسوول هرگون عواقب آن، جامعه جهانی خواهد بود.
وی تاکید کرد که دولت و مردم افغانستان، باید همیشه آماده خروج نیروهای خارجی از کشور باشند.
گفتنی‌ست که بر اساس توافق‌نامه امریکا و طالبان که در ماه فبروری سال 2020 میلادی به‌ امضاء رسید، نیروهای امریکایی باید تا اول ماه می سال جاری از افغانستان خارج شوند.
اما رئیس جمهور امریکا گفته که روند خروج نیروهای این کشور از افغانستان، از اول ماه می آغاز و تا یازده‌هم سپتمبر سال جاری میلادی تکمیل خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA