ads

زنان افغان: آتش‌بس از بحث‌های اصلی نشست استانبول باشد

شماری از نهادهای مدنی، امروز پنج‌شنبه (26 حمل) طی نشستی زیر نام “همبستگی زنان برای صلح همه‌شمول” خواسته‌ها و نگرانی‌های شان را در مورد روند جاری صلح به خصوص نشست استانبول، مطرح کردند.

نویسنده: خیرالبنات سادات
26 حمل 1400
زنان افغان: آتش‌بس از بحث‌های اصلی نشست استانبول باشد

در این نشست که بیش از 100 زن از سراسر افغانستان اشتراک کرده بودند، تاکید کردند که آتش‌بس، باید از بحث‌های اصلی نشست استانبول باشد.
این زنان هم‌چنان تاکید کردند که در پی هر نوع توافق صلح، حقوق شان باید حفظ شود.
روشن مشعل؛ مسوول بخش دادخواهی شبکه زنان افغان و از برگزارکننده‌گان این نشست گفت، در صورت توافق روی تعدیل قانون اساسی، فصل دوم آن خط سرخ زنان است و نباید تعدیل شود.
وی افزود، زنان قربانیان اصلی جنگ در کشوراند و نباید این بار قربانی صلح شوند.
در همین حال شفیقه حبیبی؛ رئیس انجمن ژورنالیستان و یکی دیگر از برگزار کننده‌گان این نشست، از جامعه جهانی و حکومت افغانستان خواست که زمینه حضور زنان را در نشست استانبول و سایر نشست‌های مرتبط با صلح، فراهم سازد.
حبیبی تأکید کرد که حضور زنان در نشست ترکیه، باید معنادار و پررنگ باشد.
از سویی هم، ماریا رهین؛ رئیس پوهنزی ژورنالیزم پوهنتون بلخ در نشست همبستگی زنان برای صلح همه‌شمول، ازجامعه جهانی خواست که در زمینه حفظ و تداوم حقوق و دستآوردهای زنان در بیست سال گذشته، از گروه طالبان ضمانت بگیرد.
رهین افزود که آنان نگران معامله روی حقوق و دستآوردهای شان در پی توافق صلح با طالبان‌اند.
گفتنی‌ست که پیش از این، میکانیزم افغانستان برای صلح نیز نشست ملی نهادهای مدنی و رسانه‌یی را با حضور بیش از 500 نماینده رسانه‌ها و جامعه مدنی، در کابل برگزار کرد.
حراست از دستآوردهای 20 سال اخیر، رعایت ارزش‌های حقوق بشری، حفظ قانون اساسی، حق دسترسی و گردش اطلاعات و تضمین حفظ حقوق و جایگاه زنان در مذاکرات صلح، از خواسته‌های اصلی و اساسی اشتراک کننده‌گان این نشست بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA