ads

حکومت افغانستان می‌گوید، به هرتصمیمی که امریکا درباره‌ی نیروهایش بگیرد، احترام می‌گذارد

روزنامه واشنگتن پُست به روز سه‌شنبه گزارش داده‌ که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا بیستمین سالیاد حملات 11 سپتامبر 2001 تکمیل خواهد شد.

مقدس هاشمی
25 حمل 1400
حکومت افغانستان می‌گوید، به هرتصمیمی که امریکا درباره‌ی نیروهایش بگیرد، احترام می‌گذارد
عکس از شبکه‌های اجتماعی

 

 

به این ترتیب گفته می‌شود که نیروهای امریکایی تا پنج ماه دیگر افغانستان را ترک خواهند کرد.

 براساس گزارش روزنامه واشنگتن پُست، قراراست این اقدام ازسوی جوبایدن تا ساعات دیگر اعلام شود.

درهمین حال، وحید عمرمشاور ارشد ریاست جمهوری افغانستان درامور روابط عمومی و استراتیژیک در صفحه‌ی تویترش با اشاره به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، نگاشته‌است که کابل به هرتصمیمی که آمریکا درباره‌ی نیروهایش بگیرد، احترام می‌گذارد.

وی گفته‌است، انتظار می‎رود رییس جمهوری امریکا درآینده‌ی نزدیک با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان صحبت کند و جزییات برنامه خروج نیروها را با او شریک سازد.

آقای عمر نگاشته‌است که نیروهای امنیتی افغان در دوسال گذشته با روحیه عالی از کشور شان دفاع کرده و اکنون نیز 98 درصد از عملیات‌های نظامی را مستقلانه انجام می‌دهند.

با این همه تصمیم بر خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان با واکنش نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه مواجه شد.

شماری از نماینده گان مردم در ولسی جرگه می‌گویند، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باید مسوولانه و درهماهنگی با شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گیرد.

میررحمن رحمانی؛ رییس ولسی جرگه، در نشست روز چهارشنبه این مجلس گفت، خروج نیروهای امریکا از افغانستان باید به گونه‌ی مسوولانه صورت گیرد.

به گفته‌ی وی، امریکا باید تضمین بدهد که بعد از خروج نیروهایش از افغانستان، این کشور به پناهگاه تروریستان تبدیل نمی‌شود.

درهمین حال، شماری از آگاهان امور نظامی، اقدام بر خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان را شکست بن‌بست گفت‎وگوهای صلح عنوان می‌کنند.

اسدالله ندیم، آگاه امور نظامی و سیاسی، در صحبت با کلید گفت، با خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان، هیچ بهانه‌یی بر حضورنیافتن گروه طالبان بر میز مذاکرات و آتش‌بس وجود نخواهد داشت.

وی می‌افزاید، در صورتی‌که حکومت افغانستان برنامه‌های منظم امنیتی را روی دست‌ گیرد، خروج نیروهای امریکایی تاثیری روی نظام کنونی نخواهد داشت.

همزمان با این، گزارش تازه‌ی سازمان ملل متحد از ربع اول سال 2021 نشان می‌دهد که به اثر درگیری‌های مسلحانه، تلفات ملکی به 1783 می‌رسد که از این میان 573  فرد ملکی کشته و 1210 تن زخمی شده‌اند که به تناسب سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA