ads

قیمت مواد اولیه در در ماه رمضان افزایش یافته است

همزمان با آمدن ماه رمضان، قیمت مواد اولیه به خصوص روغن و آرد در بازارهای پایتخت، به گونه سرسام آوری افزایش یافته است‌.

نویسنده: خیرالبنات سادات
24 حمل 1400
قیمت مواد اولیه در در ماه رمضان افزایش یافته است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

شماری از باشنده‌گان کابل می‌گویند، همه ساله با آمدن ماه رمضان، قیمت مواد خوراکی در بازارها افزایش می‌یابد، اما حکومت کنترولی بر وضعیت بازار ندارد.
آنان، از حکومت می‌خواهند تا جلو احتکار و خود سری‌های تاجران را بگیرد.
عزیز الله؛ یک تن از کارگران روزمزد، گفت که روزها را در جاده‌های شهر شام می‌کند، اما بیشتر اوقات دست خالی به خانه بر می‌گردد.
عزیزالله گفت، در ماه رمضان قیمت مواد خوراکی افزایش یافته که وی، توانایی خرید را ندارد.
از سویی هم، شکریه که مادر پنج طفل یتیم است، می‌گوید که در یک از خانه‌ها در کارته چهار شهر کابل، صفا کار است.
شکریه گفت، از برچی تا محل کارش، مسیر طولانی را با پای پیاده طی می‌کند و توانایی پرداخت کرایه موتر را ندارد.
وی که برای خرید مواد خوراکی مورد نیازش به بازار آمده، گفت که 2 هزار افغانی دارد و با این مقدار پول فقط می‌تواند یک بوری آرد بخرد.
با این همه، شماری از دکانداران می‌گویند که درماه رمضان، تقاضا برای مواد اولیه افزایش می‌یابد و این موضوع، سبب بلند رفتن قیمت‌ها می‌شود.
هادی بخشی؛ یکی از دکانداران گفت، از یک‌سو قیمت‌های جهانی بالا رفته و از سویی هم، برخی تاجران و سرمایه‌داران، با استفاده از مجبوریت مردم، به‌گونه خودسر قیمت مواد خوراکی را افزایش داده‌اند.
اما وزارت صنعت و تجارت می‌گوید، این وزارت در همآهنگی با نهادهای ذیربط، به هدف کنترول قیمت‌ها در مطابقت با قانون حمایت از مستهلکین، به نظارت از بازار ادامه می‌دهد.
فواد احمدی؛ سخنگوی وزارت تجارت و صنعت به کلید گفت، کسانی که در جریان ماه رمضان، اقدام به احتکار مواد غذایی و سوختی و فروش مواد بی‌کیفیت و تاریخ گذشته کند، با برخورد جدی و قانونی مواجه خواهد شد.
انتقادها از افزایش مواد خوراکی در بازارهای افغانستان، در حالی مطرح می‌شود که به اساس گزارش‌ها، در سایر کشورهای اسلامی، در جریان ماه رمضان قیمت مواد خوراکی و غذاها در هوتل‌ها، کاهش می‌یابد و برای مردم، تخفیف داده می‌شود.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA