ads

واکنش‌ها در مورد فیرهای شادیانه در کابل

همزمان با پیروزی واحدالله نژند و سمیع فیضی، دو ورزش‌کار مبارزات آزاد افغانستان در مقابل حریفان روسی شان، شماری از شهروندان پایتخت در نقاط مختلف شهر کابل به دلیل این پیروزی دست به فیرهای شادیانه زدند که این کار واکنش تند مردم را در فضای مجازی برانگیخته‌است.

مقدس هاشمی
23 حمل 1400
واکنش‌ها در مورد فیرهای شادیانه در کابل
عکس از شبکه‌های اجتماعی

شماری از شهروندان پایتخت در صحبت با رادیو کلید، ضمن انتقاد از شلیک فیرهای شادیانه می‌گویند، شلیک فیرهای هوایی سبب ایجاد ترس و وحشت میان مردم شده و باعث اخلال نظم عامه می‌شود.

سحر غوری، یک تن از باشنده‌گان کابل می‌گوید، متاسفانه مردم فرهنگ تجلیل از پیروزی ورزش‌کاران را نداسته و با همچون اقدامات سبب ایجاد رعب و وحشت میان مردم می‌شوند.

وی، تامین امن و نظم عامه را از مسوولیت‌های نهادهای امنیتی دانسته، خواهان دستگیر عاملین اخلال نظم عامه شد.

فرهاد، یکی دیگر از باشنده‌گان پایتخت در صحبت با کلید گفت، مردم خسته از جنگ و صدای فیر بوده و ایجاد فضای جنگی در دل شب ضمن ایجاد ترس و وحشت باعث اخلال امنیت روانی مردم مردم می‌شود.

وی می‌گوید، این فیرها در بیش‌تر موارد منجر به زخمی و حتی کشته‌شدن افراد شده‌است.

دراین میان، شماری از فعالین مدنی با اشاره به شلیک فیرهای شادیانه همزمان با مناسبت‌های ویژه در کشور می‌گویند، جنگ چهل‌ساله و ادامه‌ی جنگ جاری در کشور، سبب شده تا مردم مخصوصاً نسل جوان کشور با روحیه جنگ‌طلبانه پرورش یابند.

رحیم الله جامی، یک تن از فعالین مدنی در صحبت با کلید گفت، جنگ جاری تاثیر روی فرهنگ مردم افغانستان داشته و سبب آسیب‌های کلان فرهنگی درمیان افراد جامعه شده‌است.

وی، ادامه‌ی این وضیعت را قابل قبول ندانسته، خواهان توجه جدی خانواده‌ها و مخصوصاً نهادهای امنیتی برای جلوگیری از ادامه‌ی این وضیعت شد.

با این همه، فردوس فرامز، سخنگوی قومندانی امنیه کابل، با اشاره به فیرهای شادیانه‌ی شب گذشته، به کلید گفت، شماری ازافراد را در پیوند به اخلال نظم عامه و امنیت عینی و روانی شهروندان دستگیر کرده و دوسیه‌های آنان زیر پی‌گرد قرار دارد.

به گفته‌ی وی، هرفردی که دست به اخلال نظم عامه و امنیت روانی مردم بزند، با وی برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

این انتقادات در حالی‌ صورت می‌گیرد که پایتخت‌نشینان همواره در روزهای مناسبتی و پیروزی ورزش‌کاران در رشته‌های مختلف ورزشی دست با فیرهای شادیانه می‌زنند که در بیش‌تر موارد سبب کشته و زخمی‌شدن افراد شده‌است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA