ads

مرکز حمایت از زنان خبرنگار، خواهان حفظ امنیت فیزیکی زنان خبرنگار شد

این سمینار که با حضور نماینده‌ی سکتور امنیتی و شماری از خبرنگاران زن از مرکز و ولایات در کابل برگزار گردیده بود، با نشر قطع‌نامه‌یی به پایان رسید.

مقدس هاشمی
21 حمل 1400
مرکز حمایت از زنان خبرنگار، خواهان حفظ امنیت فیزیکی زنان خبرنگار شد

 

فریده نیکزاد، رییس مرکز حمایت از زنان خبرنگار که در این نشست صحبت می‌کرد، نگرانی خود را از نبود امنیت فزیکی و روانی زنان خبرنگارابراز نموده، از حکومت و نهادهای حامی خبرنگاران و مسوولان رسانه‌ها خواست تا به امنیت جان و روان خبرنگاران زن توجه جدی داشته و برنامه‌های حمایوی را برای خبرنگاران زن روی دست گیرند.

وی، از رهبری رسانه‌ها خواست تا محیط کاری داشته و محیط کاری مصوون و سالم را فراهم ساخته و فرصت‌های شغلی آنان را محدود نسازند.

نیکزاد، از گروه‌های مخالف، خواست تا به حقوق و بی‌طرفی خبرنگاران احترام گذاشته و به خشونت علیه این قشر خاتمه دهد.

درهمین حال، شماری از خبرنگاران زن که دراین نشست حضور داشتند، از کم‌رنگ‌شدن حضور زنان در رسانه‌ها ابراز نگرانی کرده می‌گویند، خبرنگاران در مرکز و ولایات امنیت جانی نداشته و مجبور به ترک مسلک خبرنگاری می‌شوند.

حسیبا اتکپال؛ یک تن از خبرنگاران زن که دراین نشست حضور داشت می‌گوید، شرایط بد امنیتی برای خبرنگاران سبب شده تا نظم رسانه‌ ها از بین برود.

وی، از عدم بررسی قضایای قتل خبرنگاران ابراز نگرانی کرده می‌گوید، بیش‌تر قضایا بررسی نشده و این امرسبب ایجاد فضای بی‌اعتمادی بین جامعه‌ خبرنگاری و نهادهای کشفی و امنیتی شده‌است.

از سویی هم طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله، طالبان را مسوول هدف‌قراردادن خبرنگاران و فعالین رسانه‌یی دانسته می‌گوید، این گروه همواره دست به قتل خبرنگاران و فعالین مدنی می‌زنند؛ اما هیچ‌گاه مسوولیت این قتل‌ها را به عهده نمی‌‌گیرند.

وی، نهادهای کشفی و امنیتی را مسوول تامین امنیت جان خبرنگاران دانسته می‌گوید، این وزارت همواره تلاش کرده تا قاتلین خبرنگاران را دستگیرو به پنجه‌ی قانون بسپارد.

این در حالی‌ست که به اساس گزارش نهادهای حامی رسانه‌های افغانستان، در مدت یک سال گذشته 11 خبرنگار کشته و 50 خبرنگار دیگرمجبور به ترک کشورشده‌اند.

با این همه گزارش تازه دیده‌بان حقوق بشراعلام کرده که گروه طالبان خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها ازجمله زنان را عمدا مورد هدف قرارمی‌دهد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA