ads

طرح امریکا، دیدگاه حکومت و خواست مردم

حکومت افغانستان در تلاش است تا دیدگاه خود را در مورد طرح ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان مشخص بسازد.

کلید
14 حمل 1400
طرح امریکا، دیدگاه حکومت و خواست مردم


با آن‌که این یک اقدام نیک بوده؛ اما مردم افغانستان می‌خواهند که خواست‌های مشروع آنان نیز در هنگام توحید دیدگاه‌ها، مورد غور قرار گیرد.
قرار است وزارت دولت در امور صلح، امروز دیدگاه خود را در مورد طرح صلح امریکا با کمیته‌ی 15 نفری شورای عالی مصالحه شریک سازد. هرچند تا کنون وزارت دولت در امور صلح، در مورد جزییات دیدگاه‌های خویش چیزی نگفته‌است؛ اما تصور می‌شود که حکومت افغانستان در کنار این‌که به گونه‌یی موافقت‌اش را با طرح ایالات متحده امریکا نشان می‌دهد، می‌خواهد مواردی را برای بهبود آن پیشنهاد کند.
وزارت دولت در امور صلح، در حالی از شریک‌ساختن دیدگاه‌هایش با شورای عالی مصالحه ملی سخن می‌زند که سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته‌است که نشست استانبول، مسیر نهایی گفت‌وگوهای صلح افغانستان را روشن خواهد کرد. از این‌رو، قبل از نشست استانبول، چنین تلاش‌ها یک نیاز بوده که باید به آن پرداخته شود؛ چون تا قبل از این، عدم آماده‌گی‌های لازم باعث گردیده که جانب حکومت افغانستان در نشست‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو گردد. این امر سبب می‌گردد که بعد از این حکومت افغانستان زیر بار فشارها قرار نگیرد. قبل از این حکومت افغانستان، در پروسه‌ی صلح بیش‌تر زیر فشارها از جانب ایالات متحده قرار داشت و حتی تن به خواست‌هایی داد که آن را خط سرخ خویش می‌دانست؛ اما با تن‌دادن به آن، در سطح جامعه افغانی بار ملامتی‌های زیادی را بر دوش کشید؛ چون نتیجه‌ی آن تا این‌که به نفع صلح در افغانستان تمام شود، باعث گسترش ناامنی و خون‌ریزی بیش‌تر گردید. گزارش‌هایی که در یک ماه اخیر از سوی منابع داخلی و رسانه‌های افغانستان به نشر رسیده، تکان‌دهنده می‌نمایند.
به اساس یافته‌های تلویزیون طلوع، در یک ماه گذشته، 300 تن در انفجارها و حمله‌های هدف‌مند در افغانستان به قتل رسیده‌اند. از این‌که ابتکار پروسه‌ی صلح در دست ایالات متحده بوده، مردم افغانستان توقع دارند که امریکا با توجه به منافع ملی افغانستان، بر تمامی طرف‌های قضیه اعمال فشار وارد نماید تا دست‌آوردهای بیست سال پسین که مردم افغانستان به کمک جامعه جهانی به آن دست یافته‌اند، قربانی نشود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA