ads

از آغاز ماه حمل، دو هزار افغانی به معاشات ماموران پائین رتبه دولتی افزوده شد

مسوولان در وزارت مالیه می‌گویند، معاشات معلمان و ماموران بست‌های چهارم الی هشتم، از ماه حمل سال جاری دو هزار افغانی افزایش می‌یابد.

نویسنده: خیرالبنات سادات
12 حمل 1400
از آغاز ماه حمل، دو هزار افغانی به معاشات ماموران پائین رتبه دولتی افزوده شد

خالد پاینده، سرپرست این وزارت، امروز پنج‌شنبه (12 حمل) در یک نشست خبری گفت، به دلیل طی مراحل قانونی اسناد مربوط به ازدیاد معاشات کارمندان پایین‌رتبه دولتی، مقدار پولی که در معاشات این کارمندان افزود می‌شود، در وسط سال برای شان پرداخت خواهد شد.
از سویی هم، پاینده از بازنگری تشکیلات گمرکات نیز خبر داده افزود که این تشکیلات از ده سال به این‌سو بازنگری نشده است.
سرپرست وزارت مالیه گفت که به منظور جلوگیری از فساد و حیف و میل عواید در گمرکات، تا 18 ماه آینده، در تمامی گمرگات کشور، ترازوهای دیجیتلی، اسکنرها و کمره‌های امنیتی نصب خواهد شد.
روند بودجه‌سازی در وزارت مالیه از موارد دیگری بود که خالد پاینده، در این نشست خبری به آن اشاره کرد.
وی گفت، این پروسه نیازمند بازنگری بوده و حتی نیاز است که پارلمان نیز شامل این روند شود تا با توجه به امکانات و اولویت‌های کشور، بودجه ملی ترتیب و تنظیم گردد.
در همین حال، عبدالحبیب زدران؛ معین مالی و اداری وزارت مالیه می‌گوید، تا کنون از مجموع بودجه ملی سال مالی 1400، دوازده درصد آن که 56.8 میلیارد افغانی می شود، به مصرف رسیده است.
زدران؛ تاکید کرد که روند پرداخت حقوق متقاعدین از ماه حمل آغاز گردیده واین وزارت تلاش دارد تا حقوق و امتیازات آنان، به وقت و زمان آن پرداخت شود.
با این همه، عادل شاه ابراهیمی؛ معین عواید و گمرکات وزارت مالیه می‌گوید، هدف تعیین شده برای جمع‌آوری عواید تا یازدهم ماه حمل سال جاری، 53.5 میلیارد افغانی بود، اما تا کنون 42 میلیارد افغانی جمع‌آوری شده که 21 در صد کسر در عواید را نشان می‌دهد.
به گفته وی، برای تمامی ریاست‌های عواید و گمرکات، پلان‌های کوتاه مدت ترتیب شده است تا بتوانند به زودی، کسر عواید را جبران کنند.
این در حالی‌ست که چند روز پیش، رئیس جمهور محمد اشرف غنی، در مراسم افتتاح شورای عالی جوانان گفت، دست‌کم 50 در صد عواید ملی کشور، حیف و میل می‌شود.
رییس جمهور غنی، در حالی از حیف و میل شدن عواید ملی یاد کرد که وزارت مالیه، در سال 1399 حدود 174 میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری کرده بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA