ads

نشست قلب آسیا-پروسه استانبول قتل‌های هدفمند در افغانستان را محکوم کرد

هرچند تلاش‌های جهانی و منطقه‌یی برای ختم جنگ در افغانستان جریان دارد و در پایان هر نشستی، جنگ‌ جاری نامشروع خوانده می‌شود؛ اما برای ختم واقعی این جنگ هیچ ‌گام عملی و مثبت برداشته نشده است.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
11 حمل 1400
نشست قلب آسیا-پروسه استانبول قتل‌های هدفمند در افغانستان را محکوم کرد

در آخرین مورد، اشتراک‌ کننده‌گان نهمین نشست قلب آسیا-پروسه استانبول به‌شمول ایران، پاکستان و تاجکستان، جنگ جاری در کشور را نامشروع خواندند، اما همواره شمار زیاد این کشورها از سوی مقام‌های ارشد افغان، متهم به تمویل تروریزم در افغانستان شده‌اند.
از سویی هم، نشست قلب آسیا-پروسه استانبول، قتل‌های هدفمند و حمله بر افراد ملکی، فعالان مدنی، مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران از سوی طالبان و گروه‌های تروریستی را محکوم کرده است.
اشتراک کننده‌گان این نشست با نشر یک اعلامیه، از حضور فعال و مؤثر سازمان ملل در گفت‌وگوهای صلح افغانستان استقبال نموده، افزودند که کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس، از پیشزمینه‌های مهم و اساسی برای رسیدن به صلح و ثبات پایدار در افغانستان است.
در همین حال، نشست قلب آسیا-پروسه استانبول، از ادامه روابط و همکاری‌ها میان طالبان و گروه‌های تروریستی به ‌شمول القاعده و استفاده از خاک افغانستان به‌عنوان پناه‌گاه امن از سوی گروه‌های تروریستی، ابراز نگرانی کرده است.
با این حال، تحلیلگران سیاسی به این باورند که دیدگاه‌ها و نشر اعلامیه مشترک از سوی شماری از کشورها در ختم این نشست مفید است.
عین‌الدین بیگ، آگاه سیاسی گفت که نظریات کشورها در خصوص جنگ، امیدوار‌کننده بود، اما مانند سایر نشست‌ها شاهد کارهای عملی و اساسی از سوی کشورها نخواهیم بود.
با این همه، نیوزیلند اعلام کرده که دیگر ماموریت نظامی در افغانستان نخواهد داشت.
نیوزیلند، روز دوشنبه (10 حمل) اعلام کرد که ماموریت بیست‌ساله نظامی خود را در افغانستان پایان داده و آخرین سربازانش را از افغانستان بیرون کرده است.
نیوزیلند، یکی از هم‌پیمانان امریکا است که پس از سال ۲۰۰۱ بیش از ۳۵۰۰ سرباز به افغانستان فرستاد و در جریان حضورش، ده سرباز خود را نیز از دست داد.
از سوی هم فرید سیلانی؛ آگاها امور سیاسی، پایان جنگ کنونی را وابسته به تصمیم کشورهای جهان و منطقه خوانده، می‌افزاید که اگر جامعه جهانی تصمیمی برای ختم جنگ در افغانستان داشته باشد، طالبان را به آسانی حاضر به صلح می‌سازد.
گفتنی‌ست که نشست قلب آسیا-پروسه استانبول، با اشتراک رؤسای جمهور افغانستان و تاجکستان، وزرای امور خارجه عضو و نماینده‌گان کشورها و نهادهای بین‌المللی حامی آن، دوشنبه (9 حمل) در شهر دوشنبه تاجکستان، آغاز و عصر سه‌شنبه (10 حمل) به‌پایان رسید.
در پایان، اشتراک کنند‌ه‌گان توافق کردند که دهمین نشست قلب آسیا-پروسه استانبول، در سال 2022 میلادی، به میزبانی افغانستان در شهر کابل، برگزار گردد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA