ads

شیوع کرونا در سال 1399 باعث لغو برخی برنامه‌های ورزشی در افغانستان شد

ورزش تنها امید و دلیلی برای لبخند مردم افغانستان است، اما در سال 1399 هجری خورشیدی، کرونای بی رحم این امید را نیز از آنان گرفت.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
30 حوت 1399
شیوع کرونا در سال 1399 باعث لغو برخی برنامه‌های ورزشی در افغانستان شد

ورزش افغانستان، در 1399 در کجا قرار داشت؟ ورزشکاران افغان چه کارهای انجام دادند و چه دستآوردها در سطح ملی و بین‌المللی داشتند؟ هنوز ورزشکاران افغان با چه مشکلاتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و خواست‌ شان چیست؟ در ادامه به این موضوعات پرداخته شده است.
مسوولان فدراسیون‌های ورزشی افغانستان، می‌گویند که کرونا بیش از 50 درصد فعالیت‌های ورزشی را در جریان سال 1399 با کندی مواجه ساخت و باعث شد تا نیمی از رقابت‌های ورزشی، برگزار نشود.
ریاست عمومی تربیت بدنی و ورزش افغانستان نیز ویروس کرونا را یکی از موانع برگزاری مسابقات در رشته‌های مختلف ورزشی می‌داند.
عارف پیمان؛ سخنگوی ریاست عمومی تربیت بدنی و ورزش گفت، این ریاست به عنوان رهبری‌کننده ورزش افغانستان، توانسته که از بحران کرونا موفق بیرون شود.
وی افزود، هر چند این ریاست به مدت شش ماه، به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بود، اما در نیمه دوم سال، بخشی از برنامه‌های خود را تطبیق کرده است.
به گفته پیمان، ریاست عمومی تربیت بدنی و ورزش، زمینه برگزاری 600 برنامه ورزشی را فراهم کرد که در این رقابت‌ها، حدود ده هزار ورزشکار به شمول دختران، اشتراک کرده بودند.
عارف پیمان گفت که ورزشکاران افغان، در این رقابت‌ها 30 مدال بین‌المللی به‌دست آوردند.
سخنگوی ریاست عمومی تربیت بدنی و ورزش افزود، در بخش زیر ساخت‌ها و تاسیسیات ورزشی، این ریاست حدود 74 ملیون افغانی بودجه انکشافی داشت که بیش از 88 درصد آن به مصرف رسیده است.
در همین حال، فدراسیون فوتبال افغانستان تاکید می‌کند که با وجود شیوع ویروس کرونا، این فدراسیون دستآوردهای خوبی در سال 1399 داشت.
فیروز مشعوف؛ سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان گفت، علاوه بر راه‌اندازی فصل نهم لیگ برتر فوتبال و لیگ فوتسال، این فدراسیون برنامه‌های انکشافی را برای رشد فوتبال در رده‌های مختلف سنی در برخی ولایت‌ها روی دست گرفت.
اما به گفته مشعوف، به دلیل شیوع ویروس کرونا، تیم ملی فوتبال افغانستان، در هیچ مسابقه منطقه‌یی و بین‌المللی، اشتراک کرده نتوانست.
با این همه، سخنگوی فدراسیون فوتبال گفت، این فدراسیون با کم‌بود میدان‌های ورزشی مواجه است و به‌دلیل نبود زیرساخت‌های ورزشی، ورزشکاران نیز با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.
در همین حال، وی گفت که تیم‌های فوتبال ساحلی و بانوان، تمرینات جدی داشته و برای سال 1400 بازی‌های زیادی در پیش خواهند داشت.
از سویی هم، کریکت که از مهم‌ترین‌های ورزش افغانستان از لحاظ دستآورد به‌حساب می‌آید، در سال 1399 وضعیت خوبی داشته است.
فرید هوتک؛ سخنگوی بورد کریکت افغانستان به کلید گفت، این اداره برنامه‌های تمریناتی را در این سال روی دست گرفت و توانست لیگ شپگیزه را نیز برگزار کند.
به گفته وی، در این سال افغانستان توانست در چند مرحله، تیم کریکت آیرلند را شکست دهد.
در همین حال، فرید هوتک گفت که در سال 1400 هجری خورشیدی، تیم ملی کریکت افغانستان، با آسترلیا، هند، پاکستان، سیرلانکا و زمباوی بازی خواهد داشت.
هرچند در سال 1399، شکایت‌های از انتخاب غیر شفاف بازی‌کنان از سوی بورد کریکت افغانستان بلند شد، اما هوتک گفت که بازی‌کنان طی یک پروسه شفاف انتخاب می‌شوند.
درکنار این، سال 1399 سالی خوب برای بزکشی و اسپ‌سواری در افغانستان بود.
در این سال، لیگ بزکشی برگزار شد و در آن، چاپ‌اندازان از بیست ولایت اشتراک کرده بودند.
فهیم؛ سخنگوی فدراسیون بزکشی می‌‌گوید، لیگ بزکشی از دو سال به‌اینسو در کابل برگزار می‌شود.
به گفته وی، لیگ بزکشی در سال 1399 با اشتراک 16 ولایت برگزار شد.
از سویی هم وی، از راه‌اندازی رقابت‌های نیزه‌بازی در این سال نیز خبر داده می‌گوید که در این رقابت‌ها، ورزشکاران چهار ولایت، اشتراک کرده بودند.
ورزش افغانستان، تنها امید برای لبخند شهروندان کشور است، اما هنوزهم نبود بودجه کافی، کم‌بود میدان‌های معیاری، فساد و غیر شفاف بودن انتخاب بازی‌کنان، از مشکلات اساسی در ورزش کشور به‌حساب می‌آید.

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA