ads

بیست سال از تخریب مجسمه‌های بودا توسط گروه طالبان گذشت

سید میرزاحسین؛ مرد ۵۵ ساله‌ای که ۲۰ سال پیش، در تخریب مجسمه‌های بودا در ولایت بامیان، با گروه طالبان همکاری کرده بود، می‌گوید که از کارش پیشمان است.

نویسنده: اسحق اکرمی
19 حوت 1399
بیست سال از تخریب مجسمه‌های بودا توسط گروه طالبان گذشت

این مرد که در سال ۲۰۰۱ در جریان حکومت طالبان زندانی بود، به یاد می‌آورد که طالبان وی را برای جاسازی مواد انفجاری در پیکره‌های بودا به آنجا بردند.
سید میرزا گفت که همراه با ۱۱۰ زندانی دیگر مجبور شد در تخریب مجسمه بودا به گروه طالبان کمک کند.
وی، می گوید که به مدت ۲۵ روز مواد انفجاری که گروه طالبان از کندهار آورده بودند، در بودای صلصال جابجا کردند و با گفتن الله اکبر آن‌را منفجر ساختند.
این مرد که حالا در بازار بامیان، یک دوکان بایسکل‌سازی دارد، گفت که طالبان، وی را لت‌وکوب کرده و مجبور به سهم‌گیری در تخریب بودا ساختند.
وی، افزود که در تخریب بودا شماری از شهروندان پاکستانی، عرب و چیچینی سهم داشتند و آنان در زمینه جابه‌جا کردن مواد انفجاری، این زندانیان را رهنمایی می‌کردند.
بیست سال پیش، گروه طالبان به امر ملا محمد عمر؛ رهبر سابق این گروه، مجسمه شهمامه با ۳۵ متر و صلصال با ۵۳ متر ارتفاع را که در آن زمان، بزرگ‌ترین مجسمه ایستاده در سطح جهان بود، تخریب کرد.
اما شماری از فرهنگیان، همه‌ساله با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری، این کار گروه طالبان را جنایت فرهنگی و نابخشودنی می‌دانند.
محمد جواد دادگر؛ رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در بامیان، می‌گوید که باید گروه طالبان از سوی محکمه بین لمللی، محاکمه شود.
این درحالی‌ست که از شش ماه به‌اینسو، گفت‌وگوهای صلح میان هیئت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان، در قطر جریان دارد.
سید انور رحمتی؛ والی ولایت بامیان می‌گوید که رویداد تخریب بودا توسط گروه طالبان نیز باید در اجندای این گفت‌وگوها دخیل شود.
گفتنی‌ست که در سال جاری، نهمین برنامه فرهنگی و هنری شبی با بودا تحت عنوان “فاجعه فرهنگی قرن” آغاز شده است و تا چهارشنبه شب (20 حوت) با برگزاری نمایشگاه کتاب، نقاشی، پیاده‌گردی اعتراضی، روشن کردن الکین، نمایش فیلم، تیاتر و دکلمه شعر، ادامه داشته باشد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA