ads

تنها نشر اعلامیه کافی نیست

هرچند دشمنان ناشناخته‌ی آزادی بیان، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی را با قباحت بیشتر مورد هدف قرار داده و در پی خاموش ساختن صداهای رسای آزادی بیان‌اند؛ اما حکومت افغانستان و جامعه جهانی، تنها با نشر اعلامیه‌ها، انجام چنین اعمال را محکوم نموده و تا هنوز کارهای مثبتی برای امنیت خبرنگارن و کارمندان رسانهیی انجام نداده‌اند .

کلید
13 حوت 1399
تنها نشر اعلامیه کافی نیست

در ادامه ترور خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی، عصر سه‌شنبه، سه تن از کارمندان بخش دوبلاژ تلویزیون انعکاس در شهر جلال آباد، در دو رویداد جداگانه توسط تفنگداران ناشناس، هدف قرار گرفته و جان باختند.
حمله بالای سه تن از کارمندان تلویزیون انعکاس در شهر جلال‌آباد، با واکنش‌های جدی ملی و بین المللی روبرو شده و حکومت افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای، این حمله را محکوم کرده است .
هرچند حکومت افغانستان، طالبان را به انجام این حمله متهم می‌کند؛ اما گروه طالبان در کمتر از یک ساعت بعد از این حادثه، دست داشتن در آن‌را رد کرد .
خبرنگاران و جامعه رسانه‌یی افغانستان، انتظار دارند تا حکومت افغانستان در کنار محکوم نمودن رویدادهای تروریستی که درنتیجه آن خبرنگاران و کارمندان رسانه‎ها، جان های‌شان را از دست می‌دهند و آزادی بیان به پرتگاه نزدیک‌تر می‌شود، برای جلوگیری از ادامه چنین رویدادها، اقدامات جدی و عملی را روی دست گیرد .
هدف از انجام این حمله معلوم است که دشمنان، در پی محدودیت آزادی بیان‌اند؛ اما هنوز مشخص نیست که عاملان اصلی حمله به جان خبرنگاران، چه کسانی و یا هم گروه‌های اند.
نیروهای امنیتی، به تعقیب وقوع این حادثه از بازداشت یک‌تن از عاملان حمله بالای کارمندان زن تلویزیون انعکاس خبر داده‌اند؛ اما با توجه به علنی نشدن نتیجه تحقیقات از متهمان بازداشت شده در قتل ملاله میوند، رحمت الله نیکزاد در غزنی و یما سیاووش در کابل، نگرانی‌ها از کتمان حقایق بیشتر شده و انتظار می‌رود تا تحقیقات همه متهمان حوادث متذکره به‌شمول فردی که در پیوند به حادثه دیروزی باز داشت شده است، به‌گونه واضح با خانواده‌های قربانیان و جامعه رسانه‌یی افغانستان شریک شود .
در کنار آن‌که حکومت افغانستان، چنان‌چه توقع می‌رفت برای جلوگیری از ادامه قتل‌های هدفمند خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها، کاری انجام نداده است، جامعه جهانی در راس ایالات متحده امریکا نیز در برابر قتل‌های هدفمند خبرنگاران، خاموشی اختیار کرده و هیچ راه‎کاری مشخصی ندارند .
توقع می‌رود، جامعه جهانی و ایالات متحده امریکا با وارد نمودن فشار بالای مخالفان مسلح دولت و حامیان منطقه‌یی شان، از ادامه قتل‌های هدفمند جلوگیری کنند .
اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، نگرانی‌ها از محدود شدن آزادی بیان و فعالیت رسانه‌های آزاد، با گذشت هر روز بیشتر شده و دستآوردهای بیست سال اخیر که حکومت افغانستان و شرکای بین المللی‌اش به آن افتخار می‌کنند با خطر مواجه خواهد شد .

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA