ads

پیشنهادات؛ شایعات و ایجاد سردرگمی‌ها

هرچند نگرانی‌ها از بن‌بست گفت‌وگوهای صلح هنوز پابرجاست؛ اما گفته می‌شود که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه‌ی وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، این‌بار با پیشنهادات تازه به افغانستان آمده و پس از طرح آن با رهبری حکومت افغانستان و رهبران احزاب سیاسی در کابل  قرار است به دوحه نیز برود. 

کلید
12 حوت 1399
پیشنهادات؛ شایعات و ایجاد سردرگمی‌ها

 

 

با آن‌که تا کنون معلوم نیست این پیشنهادات شامل چه مواردی بوده؛ اما گفته می‌شود که خلیل‌زاد اینبار نیز همانند سفرهای قبلی‌اش زیاد مورد استقبال رییس جمهور غنی قرار نگرفته‌است.

نکته‌ی قابل بحث سری‌بودن بحث‌ها و پیشنهادات است؛ چون این مورد از یک‌سو زمینه‌ساز خوبی برای شایعات شده می‌تواند و از سوی دیگر باعث ایجاد سردرگمی در اذهان عامه می‌گردد و کسی قادر به تشخیص ملامت و سلامت در این روند شده نمی‌تواند.

زلمی خلیل‌زاد در سفر به کابل، در دیدار با رییس جمهور و رییس شورای عالی مصالحه ملی، در کنار اطمینان‌دهی از نقش موثر ایالات متحده‌ی امریکا از پروسه صلح افعانستان، پیشنهادات تازه‌یی را برای تسریع این روند مطرح کرده‌است.

از این‌که مانند گذشته بازهم از رسانه‌یی‌شدن جزییات این پیشنهادات جلوگیری شده‌است، شایعاتی پخش گردیده که زلمی خلیل‌زاد این بار با دو پیشنهاد برای حکومت افغانستان و طالبان وارد معرکه‌ی صلح شده‌است.

خلیل‌زاد از رییس جمهور غنی، خواستار رهایی زندانیان باقی‌مانده‌ی طالبان شده و از طالبان هم خواهد خواسته که با دوام ماموریت نیروهای خارجی در افغانستان موافقت کنند.

اگر واقعاً چنین پیشنهاداتی وجود داشته باشد، ممکن به نظر نمی‎رسد که دو طرف درگیر به ساده‌گی با آن موافقت کنند. قبل از این حکومت افغانستان گفته بود که رهایی پنج‌هزار زندانی طالبان هیچ کمکی به روند صلح نکرده‌است. از سوی دیگر، طالبان در آخرین اعلامیه‌ی شان یک‌بار دیگر خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان را پایان جنگ در افغانستان عنوان کرده‌اند.

مردم افغانستان به این نظراند که جامعه جهانی و در راس آن ایالات متحده‌ی امریکا باید برای تحکیم و استقرار صلح دایمی در افغانستان، روی پیشنهادات عملی فکر کنند؛ چون تنها پیشنهادات عملی به تسریع روند صلح در افغانستان کمک کرده می‌تواند.

هم‌زمان با این بحث، به باور عمومی، شریک‌نساختن بحث‌ها نیز یک مشکل بزرگ بوده و مردم را با سردرگمی دچار می‌سازد. مردم باید بدانند که در مورد صلح چه تصامیمی در حال شکل‌گرفتن بوده و چه مواردی باعث ایجاد بن‌بست در روند صلح می‌گردد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA